Transportminister Lars Barfoed indvier Sprogø Havmøllepark

Transportminister Lars Barfoed indviede fredag eftermiddag Sprogø Havmøllepark. Parken er opført og ejet af Sund & Bælt, og de i alt syv møller vil fremover producere rigeligt grøn strøm til at dække koncernens samlede elforbrug.

Indvielsen fandt sted på Sprogø, hvorfra gæster og presse kunne skue ud over havet nord for Sprogø og se møllerne begynde at snurre.

Til stede ved indvielsen var foruden transportminister Lars Barfoed også Sund & Bælts adm. direktør Leo Larsen og adm. direktør for Vestas, Ditlev Engel.

– Sund & Bælt har med opførelsen af havmøllerne vist visioner og været foregangseksempel for transportsektoren med anvendelse af klimavenlig energi. I fremtiden vil møllerne stå som et synligt bevis på dansk knowhow og danske klimavisioner, siger Lars Barfoed.

Ved indvielsen i dag, knap tre dage før klimatopmødets begyndelse, kan Sund & Bælt se tilbage på en velgennemført anlægsperiode, som har indfriet målet om at sætte møllerne i drift inden udgangen af 2009. Den økonomiske ramme for projektet er ligeledes overholdt.

– Sund & Bælt har i dag bevist, at det kan lade sig gøre at styre et projekt efter en på forhånd fastlagt plan fra ide til ibrugtagning. Det synes, jeg vi skal være stolte over, siger Lars Barfoed

Sund & Bælt forhandler i øjeblikket aftaler med tætte samarbejdspartnere om at aftage grøn strøm fra havmøllerne, bl.a. Storebæltsforbindelsens to nabokommuner, Nyborg og Slagelse.

Fakta om Sprogø Havmøllepark

Vestas Offshore A/S leverer de syv store møller, som tilsammen danner Sprogø Havmøllepark. Møllerne er 115 m. høje, med navhøjde på 70 m. og rotordiameter på 90 m. Hver mølle vejer 219 ton.

Hver mølle kan yde 3 megawatt. Parkens samlede effekt vil ved fuld last være 21 megawatt. Den forventede årlige produktion er 66 mio. kWh, svarende til det årlige elforbrug i mere end 16.000 parcelhuse. Samlet anlægspris: ca. 400 mio. kr.

Sund & Bælts vigtigste opgave er at gøre det nemmere at være rejsende. Mere end 250.000 kunder benytter hver dag Sund & Bælts trafikanlæg, dvs. Storebæltsforbindelsen, Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen med tilhørende 3 stationer, samt havnene i Odden, Ebeltoft, Spodsbjerg og Tårs. Sund & Bælt er et statsejet aktieselskab, der også gennemfører projekteringsarbejdet for en fast forbindelse over Femern Bælt med dertilhørende landanlæg.