Øresundsbron er nu på Instagram

Øresundsbrons arkiver bugner af flotte fotos af det arkitektoniske ikon. Broen er nu på Instagram og har gennem denne skat af billeder mulighed for at fortælle visuelle historier om sig selv og tage følgerne med bag kulissen.

Instagram er en unik mulighed for Øresundsbron til at åbne op for virksomheden, dele ud af sin viden og lade alle komme med bag kulissen og se de ting, de normalt ikke har adgang til. Det mener Jens Genders, digital kommunikatør i Øresundsbro Konsortiet:

– Jeg er stor fan af at give folk adgang til at se noget, de ikke har set før. Det kunne være billeder fra usædvanlige vinkler, fx luftfotos eller fotos fra pylonerne, men det kunne også være fra et sted, de normalt ikke kommer eller har adgang til, fx jernbanedækket.

Rent forretningsstrategisk spiller ’bag facaden’-elementet en vigtig rolle i markedsføringen på Instagram, og fordi billeder ofte er mere personlige end en tekstopdatering, skabes der på den måde en tættere og mere personlig kontakt til følgerne. Jens Genders forklarer videre, hvordan der på Instagram er tale om en anden type kommunikation, som er langt mere visuel.

– På Instagram foregår kommunikationen netop gennem billeder. Det er ét billede, ét budskab. Mit indtryk af de sociale medier generelt er, at folk godt kan lide den slags information. Billeder går generelt godt igennem, og folk kan godt lide, at vi viser ting frem for at fortælle om dem, forklarer han.

Et hav af smukke billeder

Øresundsbron har med sin unikke arkitektur noget visuelt at komme med, hvilket indlysende er en vigtig grund til at være på Instagram:

– I Øresundsbro Konsortiet er vi velsignet med et hav af smukke billeder, som vi gerne vil vise offentligheden. Derfor er Instagram en relevant platform for os. Derudover bruger folk broen til at vise, hvor de er geografisk. Vi ser fx, at mange fra svenske kyster og fra Amager Strand viser, at de er på et bestemt sted med broen i baggrunden. Broen spiller derfor en rolle og bliver et symbol på Instagram.

Med tilstedeværelsen på Instagram vil Øresundsbro Konsortiet både styrke relationerne til kunder og interessenter samt udviske forholdet mellem forbruger og virksomhed.

– For os handler Instagram om livsstil og om at skabe opmærksomhed omkring vores brand. Instagram er derfor en interessant måde at være til stede i de visuelle fortællinger, siger Jens Genders.