Status for arbejdet med Femern-tunnelen

Femern-forbindelsen bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel og verdens længste tunnel med både vejtrafik og jernbane. Det er på alle måder et stort projekt.

Vi er sådan set klar til at sætte byggeriet af tunnelen i gang på den danske side. De centrale danske miljøundersøgelser er på plads, og planerne for det store produktionsanlæg på Lolland er udviklet. Det er dokumenteret og efterset, at økonomien i hele projektet er i orden efter, at anlægssummen blev forhandlet ned med 7 mia. kr. Anlægsloven er vedtaget, og anlægskontrakterne med de dygtige tunnelentreprenører er underskrevet. Byggeriet af de danske jernbanelandanlæg mellem Ringsted og Rødby er allerede godt i gang.  


På den tyske side er Femern-projektet vedtaget politisk, men vi mangler at få den administrative byggetilladelse fra myndighederne i Kiel på plads. Den er der ingen vej uden om. Men om kort tid passerer vi en ny vigtig skæringsdato i den tyske proces. Ja, det går faktisk også fremad med den tyske proces. 

Der er mange grunde til, at vi arbejder med Femern-forbindelsen. 

Danmark er som bekendt et land med mange øer. Alene derfor er det nødvendigt med effektive forbindelser mellem landsdelene og til vores nabolande. Grundlæggende handler det om at udvikle vores transportsystemer, så både det danske erhvervsliv og alle andre rejsende får nye og bedre muligheder for hurtig, fleksibel og sikker transport i fremtiden. 

Femern-forbindelsen kommer til at ændre vores geografi og give helt nye muligheder. Når det hele er på plads, vil man eksempelvis kunne rejse med tog mellem København og Hamborg på kun godt 2½ time, hvor det i dag tager 4½ time. Man kan pludselig rejse frem og tilbage med tog samme dag mellem to af de store metropoler – og hele regionen derimellem – i denne del af Europa. Det gør faktisk en forskel. Vi rykker tættere sammen. 

Formålet er også at styrke den miljøvenlige varetransport på jernbanen i Europa. Det er derfor, at EU støtter tunnelprojektet med adskillige milliarder kroner. For fremtiden kan de internationale godstog mellem Skandinavien og kontinentet spare 160 km ved at køre gennem Femern-tunnelen frem for den længere vej via Storebælt over Fyn og Jylland. Det frigør vigtig kapacitet til de danske persontog mellem Jylland, Fyn og Sjælland. Der bliver mere plads til at rejse mellem de danske landsdele, når Femern-projektet kommer på plads.  

For bilisterne spares der rejsetid på næsten en time hver vej på turen via Femern Bælt. Det tæller i sig selv solidt i det samfundsøkonomiske regnestykke, når tusindvis af bilister dagligt oplever markant kortere rejsetid. Men for den enkelte bilist bliver det også meget nemmere, når man på forhånd ved, at man altid kan køre ”ombord” i tunnelen 24 timer i døgnet året rundt og være fremme i nabolandet på 10 minutter. Tidsbesparelse og fleksibilitet.

Og så skal man naturligvis ikke glemme, at projektet vil give anledning til tusindvis af arbejdspladser i hele den lange anlægsperiode. Og for hver stilling der skabes hos de store hovedentreprenører, vil der blive skabt en ekstra stilling hos de lokale og regionale underleverandører. Der bliver nok at se til.

Femern kan brugerfinansieres på 36 år gennem statsgarantimodellen, som vi også kender fra Storebælt og Øresund. Der er også råd til at finansiere de danske landanlæg mellem Ringsted og Rødby via overskuddet fra tunnelen. Det betyder, at både tunnelen og den nye jernbane mellem Ringsted og Rødby finansieres af de fremtidige tunnelbrugere fra Tyskland, Danmark, Sverige og andre lande uden at belaste hverken de danske skatteborgere eller andre offentlige trafikprojekter rundt omkring i Danmark. 

Men ligesom gevinsterne er store, når man bygger store faste forbindelser, så er udfordringerne det også. Det gælder ikke mindst, når man som med Femern-forbindelsen bygger på tværs af en landegrænse.

Opgaven med at opnå den nødvendige myndighedsgodkendelse i Tyskland optager stort set alle vores medarbejdere i Femern A/S. Det er et omfattende og kompliceret arbejde, fordi det tyske system for byggetilladelser til store infrastrukturprojekter fungerer på en helt anden måde end herhjemme. Det har vi respekt for. Derfor er vi gået til opgaven med stor grundighed. 

Vores 14.000 sider lange ansøgning om byggetilladelse var i offentlig høring i Tyskland i 2016. Der kom i alt 12.600 indsigelser og kommentarer. I Danmark fik vi til sammenligning 42 indsigelser og kommentarer, da den danske projektbeskrivelse var i offentlig høring.

Vi er nu ved at være samtlige 12.600 dokumenter igennem og har gennemgået samtlige synspunkter. Nogle af dem fylder flere hundrede sider. Det er ikke uden en vis stolthed, at vi den 15. februar 2017 kan fremsende resultatet af vores gennemgang til myndighederne i Slesvig-Holsten, så vi kan komme videre i den komplicerede proces. Det var det, vi lovede de tyske myndigheder i efteråret 2016, og det holder vi.

Vi samarbejder med nogle af de dygtigste tyske eksperter inden for jura, miljø, sejladsforhold og sikkerhed for at sikre, at vores tyske ansøgning er af så høj kvalitet som overhovedet muligt.  Faktisk har vi 150 eksperter og specialister i gang med at give svar på de tyske indsigelser. Vi slipper næppe for debatten, men vi har særdeles god samvittighed, og vi er stolte af vores arbejde.

Sideløbende med besvarelsen af de mange indsigelser, har vi været aktive i Tyskland. Vi har kontorer i Burg på øen Fehmarn, i delstatshovedstaden Kiel og i forbundshovedstaden Berlin, og vi gør, hvad vi kan for at informere om projektet med masser af møder i Tyskland hver eneste uge.

Flere meningsmålinger viser da heldigvis også, at rygterne om, at alle tyskere er imod Femern-forbindelsen er stærkt overdrevne. De fleste tyskere støtter Femern-projektet, men der er også mange tyskere, som endnu ikke har taget stilling. Det skal vi have gjort noget ved. Vi vil være endnu mere aktive i Tyskland. Vi har meget på hjerte. 

Der er stadig et stykke vej endnu, men vi kan skimte målstregen. På begge sider af Femern Bælt arbejdes der hårdt for at realisere Femern-projektet så hurtig som muligt. Det er en opgave, vi kan og skal løse i fællesskab. Det gode er, at vi alle ved, at Femern-tunnelen kommer.