Første broetape på Ringsted-Femern Banen afsluttet

Arbejdet med at forhøje eller ombygge 18 nye vejbærende broer på Lolland og Falster er netop afsluttet. Det er første store milepæl i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, som blev fejret med en indvielse af den sidste bro ved Eskilstrup. Se en video fra arrangementet her.

Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange jernbanestrækning mellem Ringsted og Holeby, er i fuld gang, hvor arbejdet med 18 vejbærende broer netop er  afsluttet på Lolland og Falster for at gøre plads til kørestrømsanlæg og et ekstra spor. Arbejdet er en del af en samlet opgradering af ca. 100 broer på hele strækningen. Milepælen blev markeret torsdag eftermiddag, den 9. marts, med taler fra borgmestrene fra Guldborgsund og Lolland kommuner, John Brædder og Holger Schou Rasmussen, samt projektdirektør for Ringsted-Femern Banen, Jens Ole Kaslund.

Opgraderingen af broerne, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, som er et datterselskab i Sund & Bælt, er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern. Hos Sund & Bælt er man godt tilfredse med, at den første broetape er afsluttet.

– Det er glædeligt, at vi nu er kommet i gang med at udbygge jernbanen frem til den faste forbindelse på dansk side, så vi om få år kan begynde at se de første gevinster for de rejsende på strækningen til gavn for den lokale og regionale udvikling, siger Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt.

Arbejdet med de resterende broarbejder, der tæller i alt ca. 80 broer, starter op i løbet af foråret 2017. Samtidig påbegyndes jord- og afvandingsarbejder på de første delstrækninger og ombygningen af seks stationer.

Video fra arrangementet

Var du ikke selv med til indvielsen, så se nedenstående video, hvor borgmester fra Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen, fortæller, hvilken betydning jernbanestrækningen og den kommende Femern Bælt-forbindelse har for Lolland Kommune.

Fakta om projektet

Udbygningen og fornyelsen af Ringsted-Femern Banen omfatter anlæggelse af et ekstra spor mellem Vordingborg og Holeby – på nær Storstrømsbroen – hvor banen kobles på den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, hastighedsopgradering fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t, samt elektrificering af hele strækningen mellem Ringsted og Holeby og nye signaler på hele banen.

Det er A/S Femern Landanlæg, et selskab i Sund & Bælt, som står for opgaven med at etablere tilslutningsanlæggene på den danske side. Det betyder, at det er A/S Femern Landanlæg som ejer, finansierer og organiserer projekterne, herunder den vigtige jernbaneforbindelse mellem Ringsted og Rødby. Til gengæld er det Banedanmark, der er bygherre, og som står for projektering og anlæg af de nye jernbaneanlæg.

Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern med et samlet budget på godt 62 mia. kr.

Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne. Det vil i fremtiden være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på 1 time. I dag er rejsetiden 1 time og 34 min.