Automatisk måling af køretøjerne

Køretøjernes takstklasse – altså prisen som skal betales for at køre på broen – fastsættes på grundlag af en måling af køretøjets længde og højde.

I hver af betalingsanlæggets baner er der to uafhængige klassifikationssystemer, som hjælper med automatisk måling af de køretøjer, som kommer igennem anlægget.

  • Et stereoskopisk kamerasystem, der via to sæt kameraer i anlæggets tagkonstruktion måler køretøjets tre dimensioner og overfører informationerne til anlæggets computer.
  • Et lysgardin bestående af usynligt infrarødt lys, der sendes fra lysgivere i stolper på den ene side af banen til sensorer i stolper på den anden side. Når et køretøj bryder lysstrålerne, bestemmes køretøjets klasse.

Hver bane har op til fire overvågningskameraer, hvoraf et eller to tager billeder af køretøjets nummerplade til brug for tilfælde, hvor der måtte opstå tvister om betalingen. Ved indkørsel til banerne er der placeret en indkørselsbom og et trafiklys, der angiver om banen er åben eller lukket.

Alle baner har udkørselslys og -bomme samt et display, der fortæller trafikanten om køretøjets klasse, takst og om betalingen er godkendt. Betonbuffere mellem banerne skal beskytte personalet i boksene og udstyret mod påkørsel.

Bufferne kan modstå påkørsel af selv store lastbiler. I BroBizz-banerne tjener rækværker som afskærmning i særlige overgangsområder.