Hvad søger du?

Miljøkonsekvensvurdering af opgradering af Refshalevej

Baggrund

Sund & Bælt gennemfører for Københavns Kommune en miljøkonsekvensvurdering af en opgradering af Refshalevej.

Over de seneste år har det københavnske byliv for alvor taget fat i Refshaleøen, og mange københavnere, institutioner og erhvervsliv anvender området. Det betyder, at trafikken til og fra bydelen vokser, særligt hvad angår cyklende og gående. Det skaber trafiksikkerhedsmæssige udfordringer.

Derfor ønsker Københavns Kommune at opgradere Refshalevej for at gøre plads til adskilte fortove, cykelstier og vejbaner, for dermed at øge tilgængeligheden til Refshaleøen.

 

Hvad skal undersøges? 

Københavns Kommune ønsker, at miljøkonsekvensvurderingen undersøger opgradering af Refshalevej med cykelsti og fortov fra sammenfletningen med Forlandet langs Minebådsgraven og indtil den kommunale vej slutter godt 600 m mod nord ved parkeringsarealet på Refshaleøen.

Vejstrækningen er anlagt ovenpå det historiske forsvarsanlæg Christianshavns Vold og passerer gennem resterne af fæstningsværket Christiani Quinti Lynette , som i dag består af to bygninger, en vold med stenmur og voldgrav samt en mur på vejens vestlige side. 

Hvad er en miljøkonsekvensvurdering?

En miljøkonsekvensvurdering er en grundig beskrivelse af projektets forventede væsentlige indvirkninger på miljøet, herunder påvirkningen på;

  • befolkningen og menneskers sundhed
  • den biologiske mangfoldighed
  • jordarealer, jordbund, vand, luft og klima
  • materielle goder, kulturarv og landskab

...og samspillet mellem de nævnte miljøfaktorer

Forbedret trafiksikkerhed i fokus

Opgraderingen af vejen skal give plads til cyklende og gående. Det vil sige adskilt cykelsti og fortov i begge retninger, samt fastholdelse af vejspor til biler i begge retninger, svarende til i alt et vejtværsnit på 18 m, fordelt på henholdsvis 2,5 m fortov, 3 m cykelsti og 3,5 m vejbane i hver side.

Hvorfor Sund & Bælt?

Det er ikke muligt at udvide Refshalevej på det område, hvor vejen løber gennem fortidsmindet ”Christiani Quinti Lynette” uden en anlægslov. Derfor har Københavns Kommune anmodet Transportministeriet om en anlægslov, som kan muliggøre opgraderingen af Refshalevej.

Transportministeriet har imødekommet ønsket og udpeget Sund & Bælt til at gennemføre miljøkonsekvensvurdering.

Den videre proces 

Miljøkonsekvensvurderingen er igangsat i 2024. Som et af de første skridt i processen afviklede Sund & Bælt sammen med Københavns Kommune i efteråret 2024 en idéfase, hvor alle interesserede var inviteret til at komme med input til den forestående miljøkonsekvensvurdering. Læs høringsnotat fra idéfasen under materialer og se optagelse og præsentation fra borgermødet i forbindelse med idéfasen herunder.

Herefter går arbejdet med miljøkonsekvensvurderingen i gang. Miljøkonsekvensvurderingen gennemføres fra 2024-2025 og sendes efterfølgende i offentlig høring.

Gennemførelse af projektet forudsætter, at der er politisk opbakning til projektet, og at Borgerrepræsentationen i København godkender den endelige miljøkonsekvensrapport. Denne godkendelse sker i så fald forud for vedtagelse af en anlægslov for projektet.

Borgermøde 

Sund & Bælt har sammen med Københavns Kommune afholdt borgermøde den 11. september 2024. 

Se præsentation fra borgermødet her

Se optagelse af præsentationen her

Materialer og dokumenter 

Find relevante materialer og dokumenter her.

Sprog: Dansk

Sprog: Dansk