Specialbyggede skibe banede vejen

Vindmøllernes fundamenter blev bygget i Polen og fragtet til Storebæltsbroen, mens specialbyggede skibe gravede ud til møllefundamenterne.

Forud for opstillingen af de offshore vindmøller arbejdede specialbyggede skibe på at gøre området klar. Skibene gravede ud til fundamenterne og sejlede det opgravede havbundsmateriale over til Vestbroen, hvor den blev brugt til opfyldning i huller omkring bropillerne.

Havmølleparkens mægtige betonfundamenter blev placeret på stenpuder cirka 2½ meter under havbunden i de udgravede huller. Fundamenterne blev produceret i den polske havneby Swinoujscie. Herfra blev de fragtet til Sprogø på en specialbygget pram, hvor de blev sænket ned på en pude af skærver og efterfølgende fyldt op med sten som ballast.

Delkomponenterne til møllerne blev produceret flere steder i Danmark. Møllerne blev delvist samlet på havnen i Kalundborg og sejlet ud én ad gangen. Mølletårnet er delt i to sektioner, som blev løftet på plads og samlet på selve fundamentet. Til sidst blev nacellen placeret på tårnet, og de tre vinger sat på.