Gennem Skandinavien og på tværs af Østrig kan bilister bruge den samme enhed til at betale afgifter på betalingsveje, broer, tunneller etc. Den grænseoverskridende betalingsløsning hedder EasyGo® – et joint venture mellem Danmark, Norge, Sverige og Østrig. I dag – 1. marts – har EasyGo været i drift i 10 år.
Herhjemme betyder det, at alle med fx en BroBizz automatisk har adgang til at køre i de lande og på de anlæg, som EasyGo-samarbejdet dækker. BroBizz kan foreløbig bruges 55 steder i Skandinavien.
De indledende diskussioner om EasyGo – som var den første grænseoverskridende betalingsløsning af sin art i Europa – begyndte i 2004, da Svinesundsbroen mellem Norge og Sverige var ved at blive bygget. Som forhandlingerne skred frem, gik de norske og svenske transportmyndigheder sammen med Sund & Bælt – operatør af Storebæltsbroen – og Øresundsbro Konsortiet – operatør af Øresundsbroen. Således blev EasyGo oprettet som et joint venture i 2007 med Sund & Bælt Holding i Danmark, Øresundsbro Konsortiet – et dansk / svensk joint venture – Statens Vegvesen og den svenske Transport Styrelse som partnere. Østrigs ASFINAG sluttede sig til partnerskabet i 2009.
Drøftelser med nye partnere
24 millioner EasyGo-transaktioner, svarende til 5 mia. kr., er det foreløbigt blevet til gennem det seneste årti.
– EasyGo er et fantastisk system. Vi har 880.000 BroBizz-enheder kørende, som alle automatisk er tilknyttet EasyGo. Det har vores kunder glæde af hver dag, fordi det bliver lettere at være rejsende, når man kan kører gennem betalingsanlæg i hele Skandinavien uden at skulle stoppe undervejs, siger Mette Berthelsen, Salgs- og markedschef Sund & Bælt.
EasyGo arbejder hele tiden på at involvere flere europæiske partnere. At EETS-udbydere (den europæiske elektroniske bompengetjeneste) også bruger EasyGos dataudvekslingsmodel, øger kun fordelene ved at slutte sig til EasyGo-samarbejdet.
– EasyGos mål er at støtte løsninger, så bilister i Europa kan køre gennem betalingsanlæg fra nord til syd og fra øst til vest ved hjælp af samme elektroniske OBE-sender og vi er i øjeblikket i forhandlinger med flere europæiske lande om at udvide EasyGo-partnerskabet, siger Mogens Hansen, formand for styregruppen EasyGo og CFO i Sund & Bælt Holding.
Fra starten har EasyGo fulgt den eksisterende EF-lovgivning om interoperabilitet mellem elektroniske bompengesystemer (direktiv 2004/52 / EF og den efterfølgende EETS beslutning 2009/750 / EF – europæiske elektroniske bompengetjeneste). Tre af EasyGo-partnerne har deltaget i projektet (REETS TEN www.reets.eu), som har til formål at medvirke til implementeringen af EETS i et grænseoverskridende regionalt projekt. EasyGo-løsningen har bevist sin værdi siden seks europæiske tjenesteydere, hvoraf fem er godkendte EETS-udbydere, nu udsteder en OBE og udveksler data i overensstemmelse med EasyGos specifikationer.