Forsegling forlænger Storebæltsforbindelsens levetid

Sne, frost, vand og salt slider på asfaltbelægningen. Derfor forsegler Sund & Bælt belægningen på Vestbroen hen over sommeren, og det forlænger vejens – og broens – levetid.

Jo ældre asfalten bliver, des mere sårbar bliver den over for frost og vådt vejr. Asfaltbelægningen på Vestbroen er over 20 år, og der er områder på vejbanen med begyndende stentab og udtørring. Med forseglingen af Vestbroen tilføres nyt bindemiddel og materiale, og vejbanen beskyttes mod yderligere stentab. På den måde forlænger Sund & Bælt vejbanens – og broens – levetid og øger trafiksikkerheden for bilisterne.

Vedligehold i tide

Da Storebæltsforbindelsen står i et hårdt miljø, hvor saltvand, regn og vind har frit spil, er vedligehold en stor opgave og en væsentlig udgift på budgettet. Sund & Bælt ser hele tiden på, hvordan man bedst vedligeholder de store forbindelser med de laveste omkostninger.

– Når man har med et anlæg som Storebæltsforbindelsen at gøre, er løbende vedligehold nødvendig for på sigt at forlænge anlæggets levetid. Hvis vi fx ikke vedligeholder vejbanen, så kan resultatet blive store og kostbare reparationer på asfaltbelægningen. Derfor er det nødvendigt, at vi vedligeholder vejbanen i tide, inden det bliver dyrt, fortæller Per Attrup, Driftsleder i Sund & Bælt.

Sund & Bælt arbejder, mens du sover

Vejarbejdet vil blive gennemført i aften- og nattetimerne fra mandag den 10. juli kl. 18 til fredag den 14. juli kl. 8 og fra mandag den 17. juli kl. 18 til fredag den 21. juli kl. 8. Under arbejdet vil der være dobbeltrettet trafik i modsatte vejbane og en hastighedsbegrænsning på 80 km/t.

– Det er vigtigt for os, at vi generer trafikken mindst muligt. Derfor gør vi os umage med at lægge arbejdet i tidsrum, hvor trafiktallene er lave. Typisk vil vores arbejde derfor foregå i aften- og nattetimerne, hvor de fleste er kommet hjem fra arbejde, siger Per Attrup.

Læs mere om vejarbejdet hen over sommeren på Storebaelt.dk.