Sjællandske politikere besøger Femern-byggepladsen

Onsdag 18. april 2018 besøgte en stor delegation af Sjællandske kommunal- og regionspolitikere den kommende byggeplads for Femern-tunnelen.

Den 18 kilometer lange tunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn er verdens længste sænketunnel og verdens længste tunnel under vand med både vej- og togbaner.





Efter en status for projektet fra adm. direktør Claus F. Baunkjær fra bygherreselskabet Femern A/S, fortalte Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen, og regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen, om de vækst-perspektiver og nye muligheder, som de ser i Femern-forbindelsen.





”Den kommende faste forbindelse vil både i anlægsfasen, og når den står færdig, få meget stor betydning for hele regionen. Vi står med et stærkt projekt teknisk, miljømæssigt og økonomisk. Projektet er politisk besluttet i både Danmark og Tyskland. Opgaven er nu at få de tyske byggetilladelser på plads, inden byggeriet kan gå i gang for alvor. Det er en krævende opgave, men vi er i et godt samarbejde med de tyske myndigheder om sagen,” sagde adm. direktør i Femern A/S Claus F. Baunkjær under besøget.






”Byggeriet af Femern-forbindelsen er en fantastisk mulighed for Lolland. Danmarkshistoriens største anlægsprojekt vil skubbe på vækst og beskæftigelse og vil blive en løftestang for hele området. Den færdige forbindelse vil placere Lolland midt på hovedfærdselsåren mellem Skandinavien og Centraleuropa
”, udtaler Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune.





Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland, peger på, at Femern-forbindelsen har enorm betydning for vækst og udvikling i Region Sjælland på både den korte og lange bane.

“Vi vil udnytte de muligheder, der ligger i, at Lolland, Falster og Region Sjælland kommer til at ligge helt centralt i strækningen mellem København og Hamborg. Vi skal tænke nyt og stort i de kommende år, så vi er klar til at gribe udviklingen, når Femern-forbindelsen er færdig. Innovationsmiljøerne er bygget op, og som region har vi investeret i at forberede virksomhederne og deres medarbejdere på at kunne deltage i byggeprojektet. Vores uddannelsesinstitutioner har længe været i gang med at uddanne folk til arbejdsopgaverne på Femern-byggeriet”, siger Heino Knudsen.

Under besøget fik politikerne en rundtur på den kommende byggeplads, hvor de godt 70.000 tons store tunnelelementer skal støbes på samlebånd, og hvor op mod 3.000 tunnelarbejdere vil bo og arbejde i de godt 8 år, det vil tage at bygge Femern-tunnelen.

Til sommer starter arbejdet med at forberede byggepladsen til selve anlægsfasen. Blandt andet igangsættes den afsluttende runde af de arkæologiske forundersøgelser. Og der byggemodnes, anlægges adgangsveje, forsyningslinjer og etableres cykelstier. Alt sammen vigtigt forarbejde forud for opførsel af selve tunnelelementfabrikken øst for Rødbyhavn. Arbejderne er en del af de forberedende aktiviteter, som regeringen og forligskredsen bag Femern Bælt-projektet besluttede at iværksætte i marts.

Om Femern-forbindelsen

Femern-forbindelsen består af en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden i Tyskland samt motorvej- og jernbaneforbindelser i Danmark og Tyskland.





Når tunnelen står færdig vil det være muligt at krydse Femern Bælt på 10 minutter i bil og syv minutter i tog. Udbedringen af jernbaneforbindelserne vil gøre det muligt at rejse i tog mellem København og Hamborg på under 3 timer med flere stop undervejs.





Femern-forbindelsen er 100 procent ejet af Danmark, der også får alle indtægter fra trafikken. Femern-forbindelsen er brugerbetalt efter statsgarantimodellen og får tilskud fra EU. Det er ikke de danske skatteborgere, der kommer til at betale projektet, men de fremtidige brugere af tunnelen.





Anlægsbudgettet for Femern-tunnelen er på 52,6 mia. kroner. Projektets tilbagebetalingstid er beregnet til 36 år.





Projektet får tilskud til fra EU, fordi tunnelen er en del af fremtidens overordnede europæiske transportnetværk.