Femern-tunnelen skaber lærlinge- og elevpladser

Flere hundrede unge mennesker under uddannelse vil bidrage til at bygge verdens længste sænketunnel og en ny trafikal rygrad i Europa.

Femern-tunnelen, der kommer til at forbinde Lolland med den tyske ø Fehmarn, bliver danmarkshistoriens største byggeri. Bygherren Femern A/S stiller i bl.a. de store anlægskontrakter krav om, at der i projektets byggeperiode ansættes lærlinge svarende til minimum 500 mandeår i alt.

Henrik Christensen, der er teknisk direktør i Femern A/S, forklarer:
“Som statsejet virksomhed føler vi en særlig forpligtelse til at tage et samfundsmæssigt ansvar over for de mange unge, der er under uddannelse og skal læres op. Samtidig er vi med til at uddanne vores egen fremtidige arbejdskraft, og det synes vi, er en god investering.”

Ud over de mange hundrede lærlinge kommer også kontorelever, ingeniørstuderende og ph.d-studerende til at bidrage til de 18 km danmarkshistorie.
23-årige Cecilie Elgaard Hansen er en af de unge, der har fået en elevplads hos bygherren. Hun skal de næste to år være kontorelev med administration som speciale.

“Det er så vildt, at lille Danmark kan gøre det her. Vi slår jo USA. Lige nu er verdens længste sænketunnel i San Fransisco. Men snart får Danmark verdens længste sænketunnel,” fortæller hun begejstret.

I forbindelse med forberedelserne til projektet har Femern-forbindelsen allerede skabt lærlinge- og elevpladser, der svarer til 22 årsværk til forskellige faggrupper som kontorelever, arkæologer, geologer og struktører. Andelen af lærlinge- og elevpladser stiger i takt med, at projektet skrider frem.

Mere info: Lea Andersen, pressemedarbejder, Femern A/S, 33 41 44 23, lka@femern.dk

Om Femern-forbindelsen:

  • Femern-tunnelen bliver danmarkshistoriens største byggeri.
  • Den 18 kilometer lange sænketunnel vil forbinde Lolland med den tyske ø Fehmarn og spare de rejsende på strækningen for cirka én time hver vej.
  • Femern-forbindelsen består af en sænketunnel med 2 motorvejsrør og 2 jernbanerør og efter åbning kan man krydse Femern Bælt på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil.
  • Projektet er brugerfinansieret efter samme model som Storebælt og Øresund, så de, der benytter tunnelen, også er dem, der betaler for den.
  • Indtægterne fra trafikken betaler desuden for store forbedringer til jernbanen mellem Ringsted og Rødbyhavn, der elektrificeres og gøres klar til hastigheder på 200 km/t.
  • I byggefasen, der varer 8,5 år, vil der blive skabt 3.000 arbejdspladser lokalt i Rødbyhavn og et lignende antal arbejdspladser hos underleverandører i regionen.

Mere viden:

Video: Oplev turen gennem Femern-tunnelen.