Sund & Bælt markerer jubilæum med internationalt brosamarbejde

Verdens største hængebro, Akashi-Kaikyo broen, som ligger i Japan, fejrer ligesom Storebælt 20-års fødselsdag i år. I den anledning var repræsentanter på besøg hos Sund & Bælt.

Billedtekst: Teknisk direktør, Lars Fuhr Pedersen (i midten) viser rundt på Storebælt sammen med Director of Engineering Management, Mr. Masahiro Nishitani (t.h.) og Mr. Kenji Fujita, Manager of Corporate Planning Division (t.v.) fra Akashi-Kaikyo broen i Japan

Besøget er en del af forberedelserne til en samarbejdsaftale, de to broselskaber indgår senere på sommeren i Japan. Aftalen udbygger den gode netværksrelation, der allerede er mellem de to selskaber om udveksling af viden om drift og vedligehold af de store infrastrukturanlæg.

Sund & Bælt er i gang med et teknologispring, som skal sikre en mere effektiv og intelligent drift og vedligeholdelse af bl.a. Storebæltsbroen. Ambitionen er at digitalisere driften af anlæggene bl.a. ved hjælp af droner, robotter og sensorer, for at opnå en besparelse på driften uden at det påvirker kvaliteten og tilgængelighed for de mange kunder, der hver dag kører over Storebælt.

Erfaringerne fra at implementere brug af teknologi i vedligehold er relevant for selskabet bag Akashi-Kaikyo broen.

– Ny teknologi er vigtigt for, at vi fremover kan sikre den optimale levetid for vores store broanlæg og samtidig holde omkostningerne nede. Sund & Bælt er nået langt i arbejdet med at udnytte teknologi til at digitalisere deres driftsopgaver som fx inspektion, der i dag flere steder udføres digitalt i stedet for manuelt. De erfaringer vil vi gerne høre mere om, da vi står med de samme opgaver på vores anlæg, siger Masahiro Nishitani, Director of Engineering Management hos det japanske selskab Honshu-Shikoku Bridge Expressway Company Limited bag Akashi-Kaikyo broen.

Hos Sund & Bælt mener teknisk direktør Lars Fuhr Pedersen, at Danmark kan lære meget af den japanske tilgang til at drive anlæg.

– Vores japanske søsterselskab er meget stærke på proces og metoder og har et højt fokus på kvalitet i deres vedligehold. Deres metoder kan vi bruge som bidrag, når vi skal fastlægge strukturen for de enorme mængder data, vi fremover får ind fra vores anlæg, så vi kan forudsige, hvornår vi skal vedligeholde vores anlæg, siger Lars Fuhr Pedersen.

Sund & Bælts digitale satsning er ikke kun et udtryk for procesoptimering. Ved at gøre Storebæltsbroen til et omdrejningspunkt for arbejdet med at udvikle og anvende ny teknologi vil Sund & Bælt kunne dele erfaringer og viden med både danske og internationale samarbejdspartnere, herunder den største hængebro i verden.

Yderligere oplysninger:

Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt: lfp@sbf.dk eller mobil 29 40 62 26.

Fakta om verdens længste broer

At bygge broer kræver ofte unikke og komplekse løsninger. Det er måske en af årsagerne til‚ at ingeniører og arkitekter verden over sætter stor prestige i netop disse byggerier. Teknisk samler den største interesse sig om de frie brospænd. Længden af de frie spænd er en slags målestok for‚ hvor langt udviklingen inden for brobyggeri er nået.

På verdensplan var 1990’erne de frie spænds periode. 4 af verdens 10 største brospænd blev udført i dette årti. Verdens længste er det næsten 2 km lange spænd på den japanske Akashi-Kaikyo broen‚ mens den danske østbro med lidt over 1‚6 km frit spænd er verdens tredje længste.

Den danske østbro har med adskillige internationale priser bevist‚ at den hører til blandt eliten. Et arkitektonisk særkende ved østbroen er dens lette og dog spændstigt udseende konstruktion. Hertil bidrager især broens 2 slanke pyloner og ankerblokke‚ hvor det er lykkedes arkitekter og ingeniører at forene form og funktion.