Besøg udstillingen ‘Banebrydende byggerier’

Frem til 3. januar er døren åben til udstillingen ‘Banebrydende byggerier – 100 danske gennembrud, der ændrede verden’. Storebæltsbroen er et af de 100 gigant-byggerier.

Modstanden mod Storebæltsbroen var enorm, og de visionære teknologiske og arkitektoniske tanker, som lå bag byggeriet, blev betegnet som ren utopi. Ikke desto mindre åbnede jernbaneforbindelsen i 1997, mens motorvejen fulgte efter i 1998. Og med et var broen ikke længere en skandale og en yndlingsaversion, men hele Danmarks bro.

Historien om Storebæltsforbindelsen – og 99 andre fantastiske byggerier – kan frem til 3. januar ses på DAC (Dansk Arkitektur Center).  Udstillingen har fokus på det nødvendige og unikke samarbejde mellem arkitekter og ingeniører, og i halen på udstillingen følger flere arrangementer, hvor man blandt andet 11. november kan møde op på broen og få hele historien fra arkitekten, ingeniøren og bygherren bag Storebæltsbroen.

– Storebæltsforbindelsen som byggeri har været banebrydende på flere måder. At forbindelsen, der med ét bandt Danmark sammen, er en trafikal succes, har været en kendsgerning længe. I dag ved vi også, at broen har haft en enorm samfundsmæssig betydning, økonomisk såvel som kulturelt. Teknisk og organisatorisk er Storebæltsforbindelsen også banebrydende. Måden at organisere, drive og finansiere et så stort projekt på, havde man ikke set tidligere, ligesom den langsigtede plan med 100 års levetid for broen var unik, siger teknisk direktør i Sund & Bælt, Lars Fuhr Pedersen, som selv var med på byggeriet som helt ung ingeniør.

Han fortsætter:

– Et helt konkret og synligt bevis på det visionære samarbejde mellem arkitekter og ingeniører, som sidenhen har flyttet milepæle for dansk bygge- og anlægsbranche, er, at brobanen ikke hviler på en tværbjælke, som man ellers plejede at gøre, når man byggede broer.  I stedet flyttede man tværbjælken op over brobanen, hvilket faktisk viste sig at stabilisere anlægget bedre. Storebæltsbroens østbro er den første hængebro, der er konstrueret på den måde, og det giver broen et helt særligt æstetisk udtryk.

Storebæltsbroen har efterfølgende sat Danmark på verdenskortet ift. brobyggeri, og broen er den dag i dag Europas længste og verdens tredje største hængebro.

‘Banebrydende Byggeri – 100 danske gennembrud, der ændrede verden’ er udviklet i et partnerskab mellem Realdania og Dansk Arkitektur Center. Projektet er foruden Realdania støttet af Rambøll, Sund & Bælt, DISSING+WEITLING Architecture og Schmidt Hammer Lassen Architects.

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld