I årets første seks måneder er antallet af biler i forhold til samme periode sidste år vokset med 4,6 pct. på Storebælt og med 10 pct. på Øresund. Sidste år på dette tidspunkt var vækstraterne næsten dobbelt så store.
Togtrafikken over Øresund er i perioden steget med 17 pct., mens den på Storebælt er steget med knap 3 pct. Antallet af togpassagerer påvirker ikke Sund & Bælts regnskab, idet Banedanmark og Banverket betaler et fast, årligt beløb for brug af baneforbindelserne.
Omsætningen fra biltrafikken er steget i næsten samme takt som antallet af biler, selv om forskelle i gennemsnitspriser og trafiksammensætning fra år til år bevirker, at omsætning og trafikvækst ikke altid følges ad.
På Storebælt er indtægterne fra vejtrafikken således steget med 4,1 pct. til 1.155 mio. kr. og på Øresund med 10 pct. til 468 mio. kr.
– Resultatet viser et overskud på 44 mio. kr. før finansielle værdireguleringer og skat, og det er på niveau med vores forventninger. For andet halvår venter vi dog, at den generelle samfundsøkonomiske udvikling med faldende konjunkturer vil dæmpe væksten yderligere og dermed påvirke vores samlede årsresultat, siger adm. direktør i Sund & Bælt, Leo Larsen.
Det stigende renteniveau har medført, at Sund & Bælts renteomkostninger i første halvår er steget med 37 mio. kr. i forhold til sidste år. Sund & Bælts samlede gæld i A/S Storebælt og A/S Øresund udgør ca. 40 mia. kr.
Uroen på de finansielle markeder og udviklingen i inflationen skyldes bl.a. de stigende olie- og fødevarepriser. Dette ventes yderligere at påvirke Sund & Bælts finansieringsomkostninger negativt i det kommende halvår, idet 25 pct. af låneporteføljen består af inflationsindekserede lån. Forventningen om en fortsat lavkonjunktur i andet halvår medfører også lavere forventninger til udviklingen i trafik og indtægter end ved årets indgang.
På baggrund af halvårets resultat nedjusterer Sund & Bælt forventningerne til koncernens samlede resultat for 2008 fra 155 mio. kr. til 0 kr. før finansielle værdireguleringer og skat.
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni 2008
Mio. kr. |
2008 |
2007 |
Indtægt, vej (Storebælt) |
1.155 |
1.109 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
404 |
394 |
Andre indtægter, herunder havneafgifter |
23 |
19 |
Indtægter i alt |
1.582 |
1.522 |
Driftsomkostninger |
– 207 |
– 195 |
Afskrivninger |
– 361 |
– 451 |
Resultat af primær drift |
1.014 |
876 |
Renteomkostninger |
– 970 |
– 933 |
Resultat før værdiregulering |
44 |
– 57 |
Værdiregulering *) |
781 |
1.468 |
Resultat før andel fra Øresundsbron |
825 |
1.411 |
Øresundsbrons resultatandel |
114 |
326 |
Resultat før skat |
939 |
1.737 |
Skat |
– 235 |
-634 |
Resultat efter skat |
704 |
1.103 |
Koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, Femern Bælt A/S og Sund & Bælt Partner A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbroen.
*) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni 2008
Storebælt |
Øresund |
|||||
Antal biler
pr. dag |
2008 |
2007 |
Vækst |
2008 |
2007 |
Vækst |
Personbiler |
25.390 |
24.143 |
5,2 pct. |
17.598 |
15.913 |
10,6 pct. |
Lastbiler |
3.512 |
3.494 |
0,5 pct. |
960 |
935 |
2,6 pct. |
Busser |
80 |
85 |
– 6,1 pct. |
130 |
148 |
– 12,3 pct. |
I alt |
28.982 |
27.722 |
4,6 pct. |
18.687 |
16.996 |
10 pct. |
Læs hele delårsrapporten.