Efterår og vinter giver vejrudfordringer

Når mørke, blæst og sne hærger i efterårs- og vintermånederne, kan der være travlt på Storebæltsbroen.

Kontrolrummet på Storebæltsbroen, som holder øje med, at det er sikkert for bilisterne at bevæge sig ud på broen, får en ny type opgave, når efteråret og vinteren begynder. Med efteråret følger storme og voldsomme vindstød, mens vinteren giver sne, frost og glatte veje.

Men selv om det blæser kraftigt, så er Storebæltsbroen og bilisterne på broen faktisk begunstiget:

– Broen ligger øst-vest, og som regel blæser vinden langs med broen og ikke på tværs, hvilket ville have givet mange flere problemer, siger Ernst Laursen, som er driftsleder i A/S Storebælt.

I kontrolrummet følges både trafikken og vejrprognoser nøje. Her kan man via avancerede vejrprognoser se 24 timer frem og varsle via fx sms, e-mail, trafikradioen og skilte ved broen, hvis der er risiko for restriktioner eller ligefrem lukning af Storebæltsbroen. Samtidig udsender DMI specielle meldinger, hvis de forudser risiko for kraftige vindstød, som også kan give farlige situationer, når man kører på så stor en hængebro som Storebæltsbroen.

Ud over blæsten kan vinterens glatte veje være en udfordring. Storebæltsbroen er dog bygget med sensorer i vejbanen, som varsler, når der skal saltes:

– 2-3 timer før det er aktuelt, kan vi gøre klar til saltning. I dag salter vi oftest med en blanding af salt og vand, som er effektivt og skånsom for miljøet, forklarer Ernst Laursen.

En sjælden gang opstår der et vejrfænomen, som gør, at der dannes is på broens kabler. Is er farligt, fordi det kan falde ned på kørerbanen og ramme bilerne.

– Hvis regn går over i sne eller slud, som klaskes ind på kablerne pga. kraftig vind, så dannes der is. Det er ligesom, når man laver snebolde ved at presse tøsne sammen, forklarer Ernst Laursen.

Forberedelser til vinteren

Inden vinteren sætter ind, skal det meste af vedligeholdsarbejdet på Storebæltsbroen være færdigt. Inspektionsplatforme pakkes ind og sættes væk, og andet sårbart udstyr pakkes ind for vinteren.

– Når vi ikke arbejder på broen pga. vejret, så er vi i gang med at vedligeholde materiel, rydde op og planlægge kommende arbejder, som både skal udbydes og udføres i løbet af sommerhalvåret, siger Ernst Laursen.

Med til vinterforberedelse hører også, at dyrene på Sprogø skal hjem. Den landmand, som har sine dyr derovre, sørger for, at de kommer hjem under lunere forhold i stalden, når blæst, regn og slud sætter ind, og det meste af græsset på Sprogø er spist op.

Følg med i trafikken på Storebæltsbroen via sms. Send SMS til 1231 med teksten BRO INFO. Det koster almindelig SMS-takst at melde sig til. De SMS’er, du modtager, koster ikke noget. Tjenesten hører automatisk op efter syv dage. Vil du afmelde inden da: Send SMS til 1231 med teksten BRO STOP.

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld