Hvad søger du?

21 januar 2019

EU-udsending Pat Cox: Femern-tunnelen er et af Europas vigtigste infrastrukturprojekter

Femern-tunnelen har ifølge EU-repræsentant Pat Cox afgørende betydning for det fremtidige europæiske transportnet. ”Den er højt prioriteret af EU og en vigtig forbedring af transportkorridoren fra Skandinavien til Middelhavet”, vurderer EU-kommissionens koordinator for den store nord-syd trafikkorridor, som er blandt de vigtigste trafikkorridorer i Europa.

Forud for sit besøg hos Femern A/S i Danmark tirsdag den 22. januar understreger Pat Cox den vidtrækkende betydning projektet får for væksten i Europa.

“Femern-tunnelen er et af Europas vigtigste infrastrukturprojekter lige nu”, siger Pat Cox. ”Vi glæder os rigtigt meget til starten af anlægsarbejdet, og den danske regering kan regne med fortsat støtte.”

Den 18 km lange Femern-tunnel mellem Danmark og Tyskland – verdens længste sænketunnel – vil bidrage til en markant forbedring af Europas infrastruktur. Den vil give Europa en ny, hurtig og fleksibel forbindelse mellem Skandinavien og Centraleuropa, og gøre det muligt at rejse fra København til Hamborg på mindre end 3 timer i tog. I dag tager rejsen 4,5 timer.

”Vi er glade for at være et højt prioriteret anlægsprojekt i Europa, og for den store opbakning og støtte, vi får fra EU”, siger Claus F. Baunkjær, adm. direktør i Femern A/S. ”Femern-tunnelen er ikke alene en forbindelse mellem Danmark og Tyskland, men også en forbindelse mellem Skandinavien og resten af Europa. Den er en del af fremtidens overordnede europæiske transportnetværk med alle de fordele det vil give når tunnelen åbner.”

Den tidligere formand for Europa-Parlamentet Pat Cox blev i 2014 udpeget af EU-kommissionen til koordinator for TEN-T Scandinavian Mediterranean Corridor, der strækker sig fra Finland gennem Sverige, Danmark, Tyskland, Østrig og Italien til Malta. Under sit besøg i Danmark mødes Pat Cox med den danske transportminister Ole Birk Olesen.

Sprog: Dansk

Sprog: Dansk