Biltrafikken over broerne på Storebælt og Øresund vokser fortsat med ekspresfart. I årets første kvartal er antallet af biler i forhold til samme periode sidste år steget med ca. 10 pct. på Storebælt og med 21 pct. på Øresund.
Omsætningen fra vejtrafikken er på Storebælt øget med 13 pct. og på Øresund med 16 pct. Forskelle i gennemsnitspriser og trafiksammensætning fra år til år bevirker, at omsætning og trafikvækst ikke følges ad.
– På Øresund er stigende pendlertrafik mellem Sjælland og Skåne den væsentligste drivkraft til den høje vækst. På Storebælt skyldes væksten især øget privatkørsel i weekends, men vi ser også fortsat en kraftig udvikling i erhvervstrafikken. Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at væksten på Storebælt fortsat efter ni år ligger væsentligt over udviklingen i den nationale vejtrafik, siger Sund & Bælts administrerende direktør Leo Larsen.
Ændring i biltrafik 1. kvartal 2006 til 1. kvartal 2007
Storebælt |
Øresund |
|||||
Antal biler pr. dag |
2007 |
2006 |
Vækst |
2007 |
2006 |
Vækst |
Personbiler |
20.851 |
19.016 |
9,6 pct. |
13.974 |
11.486 |
21,7 pct. |
Lastbiler |
3416 |
3074 |
11,1 pct. |
917 |
793 |
15,6 pct. |
Busser |
69 |
70 |
-1,0 pct. |
124 |
108 |
14,7 pct. |
I alt |
|
|
|
|
|
|
*) For hele 2006 var døgngennemsnittet på Storebælt 27.617 køretøjer og på Øresund 15.802 køretøjer.Togtrafikken over Øresund er i perioden steget med 24 pct. til 1,9 mio. passagerer, mens den på Storebælt er uændret med 1,8 mio. passagerer. Antallet af togpassagerer påvirker ikke Sund & Bælts regnskab, idet Banedanmark og Banverket betaler et fast, årligt beløb for brug af baneforbindelserne.
Sund & Bælt koncernens resultat før værdireguleringer og andel af Øresundsbrons resultat samt skat udgør et underskud på 100 mio. kr. mod et underskud i 2006 på 156 mio. kr.
Resultatet efter skat og værdireguleringer viser et overskud på 142 mio. kr., mod 986 mio. kr. i samme periode af 2006. Koncernresultatet efter skat er i forhold til 2006 negativt påvirket af regnskabsmæssige reguleringer på ca. 1 mia. kr. i form af værdireguleringer af finansielle poster.
For hele 2007 ventes fortsat, at resultatet før finansielle værdireguleringer og skat vil udgøre et underskud på ca. 100 mio. kr.
Resultat for Sund & Bælt koncernen*) 1. januar – 31. marts 2007
Mio. kr. |
2007 |
2006 |
Indtægt, vej (Storebælt) |
499 |
442 |
Indtægt, jernbane (Storebælt + Øresund landanlæg) |
197 |
194 |
Andre indtægter, herunder havneafgifter |
10 |
7 |
Indtægter i alt |
706 |
643 |
Driftsomkostninger |
86 |
91 |
Afskrivninger |
235 |
229 |
Resultat af ordinær drift |
386 |
323 |
Renteomkostninger |
486 |
479 |
Resultat før værdiregulering |
-100 |
-156 |
Værdiregulering **) |
237 |
1.292 |
Resultat før andel fra Øresundsbron |
137 |
1.136 |
Øresundsbrons resultatandel |
60 |
233 |
Resultat før skat |
197 |
1.369 |
Skat |
-55 |
-383 |
Resultat efter skat |
142 |
986 |
*) Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, Femern Bælt A/S og Sund & Bælt Partner A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.