Den samlede trafikvækst på Storebæltsforbindelsen steg med 4,2 pct. i årets første 6 måneder, hvoraf personbiltrafikken stod for den største fremgang med 4,4 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,5 pct. I gennemsnit passerede godt 31.000 køretøjer forbindelsen i døgnet.
– Den høje fritidstrafik i foråret og hen over sommeren, sammenholdt med et fortsat lavt rente- og inflationsniveau medfører, at vi nu opjusterer vores forventninger til resultatet før værdireguleringer og skat for hele 2015 med 160 mio. kr., siger Sund & Bælts adm. direktør Leo Larsen
Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt steg med 4,1 pct. og var på 1.395 mio. kr., mens der var et fald i indtægterne fra jernbanen. Det skyldes, at jernbanevederlaget på Storebælt årligt er reduceret med 200 mio. kr. som en del af finansieringen af regeringens vækstpakke fra sommeren 2014.
Samlet betyder det et fald i resultatet af den primære drift til 1.246 mio. kr. mod 1.287 mio. kr. i samme periode sidste år.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat i årets første seks måneder blev et overskud på 1.007 mio. kr., hvilket er en mindre forbedring på 7 mio. kr. i forhold til samme periode af 2014.
Koncernens samlede renteomkostninger var på 436 mio. kr. Det er 18 mio. kr. lavere end i samme periode sidste år og skyldes primært lavere inflation.
Værdireguleringer påvirker periodens resultat positivt med 562 mio. kr. mod en udgift på 1.088 mio. kr. i samme periode af 2014.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt udgør efter andet kvartal 23,9 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er opgjort til 31 år fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, hvilket svarer til 2029.
Læs hele delårsrapporten.
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni*
Mio. kr. | 2015 | 2014 |
Indtægt, vej (Storebælt) | 1.395 | 1.340 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) | 349 | 446 |
Andre indtægter, herunder havneafgifter og indtægter fra vindmøller | 40 | 37 |
Indtægter i alt | 1.784 | 1.823 |
Driftsomkostninger | -225 | -225 |
Afskrivninger | -313 | -311 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 1.246 | 1.287 |
Renteomkostninger | -436 | -454 |
Resultat før værdiregulering | 810 | 833 |
Værdiregulering **) | 562 | -1.088 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet | 1.372 | -255 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) | 246 | -78 |
Resultat før skat | 1.618 | -333 |
Skat | -356 | 75 |
Resultat efter skat | 1.262 | -258 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S og BroBizz A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet indgår en indtægt på 49 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 197 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 1.007 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni
Storebælt
|
Øresund | |||||
Antal biler
pr. dag |
2015 | 2014 | Vækst | 2015 | 2014 | Vækst |
Personbiler | 27.386 | 26.224 | 4,4 pct. | 16.924 | 16.908 | 0,1 pct. |
Lastbiler | 3.558 | 3.505 | 1,5 pct. | 1.218 | 1.143 | 6,6 pct. |
Busser | 102 | 69 | 48,5 pct. | 118 | 159 | -25,7 pct. |
I alt | 31.046 | 29.798 | 4,2 pct. | 18.260 | 18.209 | 0,3 pct. |