Omsætningen fra vejtrafikken på Storebælt steg med 10,3 pct. og var på 566 mio. kr. mod 513 mio. kr. i de tre første måneder af 2011.
Den samlede trafik steg med 4,2 pct. korrigeret for skuddag. Heraf stod erhvervstrafikken for den højeste fremgang på 6,1 pct., mens personbiltrafikken steg med 3,9 pct. I gennemsnit passerede godt 25.000 køretøjer forbindelsen i døgnet.
– Generelt har trafikken vist gode takter i årets første måneder. Særligt det milde vintervejr i januar har medvirket til en fremgang i personbiltrafikken i første kvartal, og der er stadig høj vækst i lastbiltrafikken. Trafikstigningen betyder, at vi får et meget tilfredsstillende resultat for årets første kvartal, siger Sund & Bælts adm. direktør Leo Larsen.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat blev for perioden et overskud på 215 mio. kr., hvilket er en forbedring på ca. 70 mio. kr. i forhold til samme periode i 2011.
Forventningerne til resultatet for 2012 er et overskud på ca.985 mio. kr. før finansielle værdireguleringer og skat.
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 31. marts 2012 *)
Mio. kr. |
2012 |
2011 |
Indtægt, vej (Storebælt) |
566 |
513 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
219 |
213 |
Andre indtægter, herunder havneafgifter og indtægter fra vindmøller |
20 |
19 |
Indtægter i alt |
805 |
745 |
Driftsomkostninger |
-94 |
-92 |
Afskrivninger |
-176 |
-175 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
535 |
478 |
Renteomkostninger |
355 |
-357 |
Resultat før værdiregulering |
180 |
121 |
Værdiregulering **) |
147 |
374 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet |
327 |
495 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
178 |
102 |
Resultat før skat |
505 |
597 |
Skat |
-125 |
-149 |
Resultat efter skat |
380 |
448 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S og BroBizz A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 144 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 34 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 215 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts 2012
Storebælt |
Øresund |
||||||
Antal biler pr. dag |
2012 |
2011 |
Vækst |
2012 |
2011 |
Vækst |
|
Personbiler |
22.186 |
21.343 |
3,9 pct. |
15.151 |
15.912 |
-4,8 pct. |
|
Lastbiler |
3.161 |
2.980 |
6,1 pct. |
998 |
939 |
6,2 pct. |
|
Busser |
50 |
52 |
-3,8 pct. |
82 |
84 |
-2,4 pct. |
|
I alt |
25.396 |
24.375 |
4,2 pct. |
16.230 |
16.935 |
-4,2 pct. |
Læs hele delårsrapporten.