Resultatet af den primære drift for årets første seks måneder var et overskud på 1.217 mio. kr. Det er en forbedring på 45 mio. kr. i forhold til samme periode i 2012.
Indtægter fra vejtrafikken over Storebælt steg med 1,3 pct. sammenlignet med sidste år og var på 1.263 mio. kr. Den stigende omsætning skyldes primært prisreguleringer ved årets start.
Den samlede vejtrafik faldt med 1,3 pct. i forhold til samme periode i 2012, og korrigeret for skuddag i 2012 var faldet på 0,8 pct. Personbiltrafikken faldt med 0,9 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 0,1 pct. I gennemsnit passerede ca. 28.500 køretøjer dagligt forbindelsen.
– Trafikken ligger efter årets første 6 måneder stort set på niveau med vores forventninger. Lastbiltrafikken ligger på niveau med 2012, mens fritidstrafikken ser ud til at være svagt vigende. Det afspejler den generelle udvikling i samfundet, hvor den private efterspørgsel er afdæmpet. De lave inflations- og renteniveauer bidrager til, at vi har et tilfredsstillende resultat, og da disse forventes at være stabile resten af 2013, opjusterer vi nu forventningerne med 240 mio. kr., siger Sund & Bælts adm. direktør Leo Larsen.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat var i første halvdel af 2013 et overskud på 737 mio. kr., hvilket er en forbedring på 385 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år.
Skat udgjorde i perioden en udgift på 960 mio. kr. Heraf kan 302 mio. kr. relateres til den seneste lovændring om nedsættelse af selskabsskatteprocenten, der har medført en nedskrivning af koncernens skatteaktiv.
Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 1.666 mio. kr. mod et overskud på 382 mio. kr. i samme periode i 2012. Resultatet er i forhold til 2012 positivt påvirket af regnskabsmæssige reguleringer på ca. 1.300 mio. kr. fra værdireguleringer af finansielle poster.
Læs hele delårsrapporten.
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. juni *)
Mio. kr. |
2013 |
2012 |
Indtægt, vej (Storebælt) | 1.263 | 1.247 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) | 444 | 438 |
Andre indtægter, herunder havneafgifter og indtægter fra vindmøller | 37 | 35 |
Indtægter i alt | 1.744 | 1.720 |
Driftsomkostninger | -218 | -203 |
Afskrivninger | -309 | -345 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
1.217 | 1.172 |
Renteomkostninger | -605 | -869 |
Resultat før værdiregulering | 612 | 303 |
Værdiregulering **) | 1.387 | 82 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet | 1.999 | 385 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) | 627 | 124 |
Resultat før skat | 2.626 | 509 |
Skat |
-960 | -127 |
Resultat efter skat |
1.666 | 382 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S og BroBizz A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en indtægt på 503 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 125 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 737 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. juni
Storebælt | Øresund | |||||
Antal biler pr. dag |
2013 |
2012 |
Vækst |
2013 |
2012 |
Vækst |
Personbiler | 25.174 | 25.383 | -0,9 pct. | 16.337 | 16.683 | -2,1 pct. |
Lastbiler | 3.226 | 3.227 | – 0,1 pct. | 1.071 | 1.007 | 6,3 pct. |
Busser | 72 | 64 | 11,2 pct. | 107 | 108 | -0,6 pct. |
I alt |
28.472 |
28.675 |
-0,8 pct. |
17.516 |
17.798 |
-1,6 pct. |