M/F Lolland bobler af optimisme

I dag var der skiftedag på havnen i Spodsbjerg. Starten på en ny æra i dansk færgefart tog en festlig begyndelse, da havnens nye skønhed, M/F Lolland, blev døbt under pomp og pragt. Transportministerens hustru, Bente Dam Kristensen, forestod den traditionsrige dåbsceremoni af den første af de to moderne dobbeltenderfærger, der allerede efter Påske skal besejle Langelandsbæltet.

Havnen i Spodsbjerg var festklædt til lejligheden og boblede af optimisme, da M/F Lolland i dag blev døbt. Mere end hundrede inviterede gæster blev taget godt imod af det smukke skib, som allerede lå hjemmevant i det nybyggede færgeleje. En stor skare af de lokale beboere var også mødt op for at opleve den traditionsrige dåbsceremoni, der traditionen tro sluttede af med skumsprøjt og champagne mod den nymalede skibsside.

I sin tale lagde administrerende direktør i Færgen, John Steen-Mikkelsen, vægt på de nye færgers betydning for lokalområdet og det gode samarbejde med Sund & Bælt, som har stået for de nødvendige ombygninger og udvidelser af havneanlægget.

“Det er en stor dag for ruten Spodsbjerg-Tårs, og med M/F Lolland går vi en en ny æra i møde. De to nye søsterskibe ­ M/F Lolland og M/F Langeland – afspejler en helt ny generation af færger med moderne udstyr – både teknisk, miljømæssigt og driftsmæssigt. Danske Færger og Sund & Bælt har ambitionerne om at være med til at præge væksten i regionen og udvikle trafikken mellem Øst- og Vestdanmark,” sagde John Steen-Mikkelsen.

Også næstformand for Danske Færger, Steen E. Christensen, var optimistisk på færgernes og landsdelens vegne. Han lagde i sin tale vægt på, at ruten er et vigtigt bindeled mellem Langeland og Lolland og en meget vigtig del af infrastrukturen i det sydlige Danmark.

“De nye færger på ruten er Danske Færgers bidrag til at opfylde visionen i regionen om en nem, hurtig og let tilgængelig forbindelse ikke kun mellem de to landsdele, men også mellem Odense og Femern Bælt,” fortalte Steen E.

Christensen, og sluttede af med budskabet om, at kommunerne på begge side af Langelandsbæltet må kæmpe videre og færdiggøre deres del af visionen: “20 minutter i bil ­ en færge fra det 20. århundrede ­ og 20 minutter i bil, så er man fremme”.

Transportminister Henrik Dam Kristensens hustru, Bente Dam Kristensen, havde takket ja til at udfylde det ærefulde hverv som gudmor, og med hujende tilråb blev den traditionsrige dåbsceremoni fuldendt. Champagneflasken krystalliserede mod skibets side, og med denne gestus gav gudmoren Sydhavsøernes nye skønhed følgende ord med på vejen: “Lolland ­ du vil give plads under dine skørter til din besætning, til alle rejsende mellem Langeland og Lolland, til biler, busser og lastbiler. Jeg er sikker på, du vil behandle dem alle som dine børn,” sluttede den stolte gudmor, Bente Dam Kristensen.

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld