15 april 2021
Anlægget af verdens længste sænketunnel er godt i gang ved Rødbyhavn. Næste skridt er udbuddet af Femern-tunnelens elektriske indmad på den 18 kilometer lange forbindelse til Tyskland.
Det omfattende udbud stiller store krav til konsortierne dels inden for styresystemer og software, dels for de fysiske installationer i tunnelen. Styresystemerne og softwaren skal kunne overvåge og kontrollere de mange elektriske og mekaniske installationer i tunnelen og sikre en effektiv drift og vedligeholdelse.
Kontrakten udbydes som en totalentreprise til ca. 5,5 mia. kr. Fire konsortier har kvalificeret sig til det videre forløb frem mod en endelig tildeling af opgaven.
Det drejer sig om følgende konsortier:
”Byggeriet af Femern-tunnelen er godt i gang. Nu er tiden inde til at starte udbuddet af de omfattende elektriske og mekaniske systemer inde i selve tunnelen. Vi er meget tilfredse med de konsortier, der har stillet sig til rådighed for den udfordrende teknologiopgave, siger adm. direktør i Femern A/S", Claus F. Baunkjær.
Som en del af udbudsprocessen vil Femern A/S lægge afgørende vægt på tilbudsgivernes evne til at sikre, at Femern-tunnelen fremtidssikres med grønne og klimavenlige løsninger.
Femern A/S forventer at modtage et foreløbigt tilbud fra de bydende inden udgangen af 2021 og et endeligt tilbud i midten af 2022.
Tildeling af kontrakten ventes at finde sted i efteråret 2022 med opstart af installationsarbejderne i starten af 2023.
Yderligere information
Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef, Femern A/S, mkn@femern.dk, 3070 9939
Bilag
Oversigt med de fire prækvalificerede konsortier
Billeder fra anlægget af verdens længste sænketunnel