Nye stødpuder øger sikkerheden for bilister

Hastigheden er desværre ofte alt for høj, når bilerne nærmer sig betalingsanlægget ved Storebæltsbroen. Hvis uheldet er ude, og en bil rammer en af de betonbuffere, som er i kreditkort-banerne, så kan det gå rigtig galt. For betonklodsen giver sig ikke en millimeter, og dermed kan bilist og passagerer komme slemt til skade.

Selvom der heldigvis aldrig har været alvorlige ulykker, har Storebælt valgt at øge sikkerheden i banerne ved at montere nye stødabsorberende kollisionsstødpuder. De nye stødpuder af typen Crashguard P800 er monteret i kreditkortbanerne – fire baner i vestgående retning og fire baner i østgående retning.

Næsten alle overskrider desværre den anbefalede hastighed i betalingsanlægget. Nogle nærmer sig anlægget med helt op til 80 km i timen, og det kan få store konsekvenser, hvis fx bremserne i bilen sviger. Vi ved, at kører man ind i en mur med 60 km, får det forfærdelige konsekvenser. Den nye stødabsorbering, som vi netop er færdige med at montere, virker nærmest som en harmonika, der folder sig sammen ved påkørsel og dermed absorberer energien fra kørertøjet, forklarer Jan Lyngsø, som er driftsleder i A/S Storebælt.

Crashguard P800, som er testet for maksimal effekt ved hastighed på 100 km/t, er sammenlignelig med de såkaldte TMA’er -Truck Mounted Attenuator – som i vid udstrækning bruges ved afspærringsopgaver.

Stødpuder måske også i BroBizz-baner

Foran betonbufferne i BroBizz-banerne er der monteret et 16 m langt dobbelt stålautoværn, primært for at beskytte betalingsudstyret. Autoværnet yder dog også beskyttelse til trafikanterne mod konfrontation med betonbufferne. Nu overvejer Storebælt at sikre BroBizz-banerne yderligere på samme måde som kreditkort-banerne.

Yderligere oplysninger: Driftsleder i A/S Storebælt, Jan Lyngsø, e-mail: jal@sbf.dk eller telefon  51 15 16 90.

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld