Trafik på Øresund Landanlæg

Øresundsanlægget, som består af både motorvej og jernbane, og Øresundsbron er, trods den relativt korte strækning, en af de vigtigste trafikforbindelser i Danmark.

Øresundsanlægget, som  består af både motorvej og jernbane, over Amager til Københavns Lufthavn og Øresundsbron er, trods den relativt korte strækning, en af de vigtigste trafikforbindelser i Danmark.

Da motorvejen blev åbnet i 1997 og jernbanen i 1998 markerede det et spring i mobiliteten både internationalt, nationalt, regionalt og lokalt. København fik en moderne og effektiv trafikforbindelse mellem centrum og lufthavnen, som aflastede lokalevejen på Amager. Samtidig fik erhvervsliv og borgere i området opgraderet infrastrukturen, og motorvejen bliver i høj grad benyttet til lokaltrafik i området fremfor de mindre veje.

Øresundsanlægget har samtidig været en af forudsætninger for udviklingen af den nye bydel Ørestad på Amager, ligesom Øresundsbron og Øresundsanlægget er en forudsætning for tættere kontakt mellem Københavnsområdet og Sydsverige.

Biler på Øresundsmotorvejen

Tabellen viser gennemsnitlige biler pr. døgn på Øresundsmotorvejen for hele ugen 2017 (sum af begge retninger)

Tabellen herunder viser biltrafikken mellem to frakørsler fra 2011-2017.

År  2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
 Ml. frakørsel 19-20 (hele ugen) 71.776 73.296 74.900 76.361 79.425 82.359 85.651
 Øst for Englandsvej 45.307 45.570 46.850 48.702 49.500 51.694 53.262

Tabellen viser gennemsnitligt antal biler pr. døgn på Øresundsmotorvejen i hverdage 2017 (sum af begge retninger).

Se også trafiktal for til- og frakørsler på Øresundsmotorvejen.