Øresundsanlægget, som består af både motorvej og jernbane, over Amager til Københavns Lufthavn og Øresundsbron er, trods den relativt korte strækning, en af de vigtigste trafikforbindelser i Danmark.
Da motorvejen blev åbnet i 1997 og jernbanen i 1998 markerede det et spring i mobiliteten både internationalt, nationalt, regionalt og lokalt. København fik en moderne og effektiv trafikforbindelse mellem centrum og lufthavnen, som aflastede lokalevejen på Amager. Samtidig fik erhvervsliv og borgere i området opgraderet infrastrukturen, og motorvejen bliver i høj grad benyttet til lokaltrafik i området fremfor de mindre veje.
Øresundsanlægget har samtidig været en af forudsætninger for udviklingen af den nye bydel Ørestad på Amager, ligesom Øresundsbron og Øresundsanlægget er en forudsætning for tættere kontakt mellem Københavnsområdet og Sydsverige.
Biler på Øresundsmotorvejen
Tabellen viser gennemsnitlige biler pr. døgn på Øresundsmotorvejen for hele ugen i 2018 (sum af begge retninger)
Tabellen herunder viser biltrafikken mellem to frakørsler fra 2012-2018.
År | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Ml. frakørsel 19-20 (hele ugen) | 73.296 | 74.900 | 76.361 | 79.425 | 82.359 | 85.651 | 86.722 |
Øst for Englandsvej | 45.570 | 46.850 | 48.702 | 49.500 | 51.694 | 53.262 | 54.059 |
Tabellen viser gennemsnitligt antal biler pr. døgn på Øresundsmotorvejen i hverdage 2018 (sum af begge retninger).
Se også trafiktal for til- og frakørsler på Øresundsmotorvejen.