Rumlestriber reducerer uheld i Storebælts betalingsanlæg

Nu er der kommet rumlestriber i BroBizz-banerne. Rammer man striberne, lyder der en høj rumlelyd i bilen. Striberne skal sammen med montering af otte ekstra rød/hvide markeringsstolper, de såkaldte slikpinde, forhindre, at lastbiler, som enten er for brede til at køre i banerne, eller som lægger sig for langt til højre i banerne, gør skade på både betalingsanlæg og eget køretøj.

– Rammer man slikpindene, bliver chaufføren opmærksom på, at bilen er for bred eller skal rettes op, og det samme sker, hvis man pludselig     hører lyden fra de nye rumlestriber, forklarer driftsleder Peter Thyssen, Sund & Bælt.

Det er lidt over et år siden, at forsøg med slikkepinde startede, fordi der var en del uheld og ulykker med for brede køretøjer eller køretøjer, som lå skævt i banen – uheld, som også kunne være farlige for personalet ved betalingsanlægget.

Siden de først slikpinde blev sat op, er der sket markant færre og mindre skader på køretøjer og udstyr i betalingsanlægget.

– Med rumlestriber og ekstra slikpinde er vi nu spændte på, om den gode statistik holder, så vi undgår skader på køretøjer og udstyr i       betalingsanlæg, ligesom det også er vigtigt for personalets sikkerhed, understreger driftsleder Peter Thyssen.

Alle køretøjer, som er bredere en 2.80 cm, skal efter reglerne køre i de brede baner, hvor der er plads til dem. Køretøjer, som er 2.80 eller derunder, vil blive guidet igennem BroBizz-banerne ved hjælp af slikpinde og nu altså også de nye rumlestriber.

Yderligere oplysninger: Driftsleder i A/S Storebælt, Peter Thyssen, e-mail: pt@sbf.dk eller telefon  21 60 96 97.

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld