Sneglefart på Vestmotorvejen ved Storebælt

Transporten foregår om aftenen og i nætterne fra torsdag den 25. juni til søndag den 28. juni – og igen i uge 30. Transporten kan – men vil forhåbentlig ikke – berøre trafikken til og fra Storebæltsbroen.

Banedanmark skal i gang med en ny etape af Den nye bane København-Ringsted, hvor der skal anlægges en jernbanebro over Motorring 4, Vallensbækgrenen. Det sker i weekenden den 27. – 28. juni. I den forbindelse skal der fragtes meget store broelementer ind fra Korsør Havn.

Elementerne  er 4 meter brede i bunden, 6 meter brede i toppen, 4,5 meter høje, 40 meter lange og vejer i omegnen af 200 ton. De særtransporter, der skal fragte broelementerne til Vallensbæk, er omkring 40 meter lange og vil blive eskorteret af både følgevogne, politi og en “stødpudebil”, da de vil snegle sig af sted med cirka 20 km/t.

Kortegen, der er koordineret med politiet, vil kun køre om aftenen og om natten for at være til mindst gene og fare for medtrafikanterne. I alt skal omkring 20 store lastbiler køre ruten, og de vil køre i korteger af fire lastbiler.

Trafikalt betyder det, at man om aftenen og i nætterne mellem torsdag den 25. til søndag den 28. juni i tidsrummet mellem klokken 19.00 og 06.00 kan møde disse meget store transporter på Vestmotorvejen ved Storebælt, når man fx kører til eller fra Storebæltsbroen.

Ingen personbiler eller lastbiler vil kunne passere konvojen. Derfor opfordrer vi al den trafik, der kan lægges uden for denne periode, flyttes til andre tidspunkter. Transporterne er blevet pålagt stop på ruten, så bagvedliggende trafik kan passere. Dette håndters af politiet.

Transporterne skal køre i midtersporet på motorvejen, derfor skal andre trafikanter være yderst opmærksomme på, at disse transporter er meget brede og kører ekstremt langsomt i forhold til den resterende trafik. Vær derfor opmærksom, når du som trafikant ser en masse blink, og sæt hastigheden ned.

Motorvejsbroen, der fører Bildsøvej over Vestmotorvejen ved Vemmelev, er for lav til, at kortegen kan passere i østgående spor. Derfor bliver man nødt til at lede kortegen af lastbiler over i det vestgående spor, hvor frihøjden er større. Det betyder, at Vestmotorvejen lukker i en kort periode – omkring 30 minutter – i løbet af natten.

Det kommer til at tage to døgn for den enkelte lastbil at køre elementerne fra Korsør til Vallensbæk, og Kongsted Rasteplads vil være hvilested for chaufførerne i dagtimerne mellem kl. 06.00 og 19.00, hvor rastepladsen vil være lukket. Næste stop på ruten bliver Karlslunde Rasteplads, hvor lastbilerne vil vente til Vallensbækgrenen lukkes, og elementerne kan fragtes ind.

Det samme gentages i uge 30.

Læs mere om jernbanebroprojektet på Banedanmarks hjemmeside.

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld