Hidtil har broens udvidelser ved kulde og varme samt bevægelser som følge af vindens påvirkning været beregnet matematisk. Om kort tid bliver det muligt præcis at måle efter, om beregningerne svarer til det, som broen rent faktisk gør, når den påvirkes af kulde, varme, vind eller meget tunge transporter.
– Vi har her i løbet af maj sat gps op seks steder på broen og én på land. Hermed kan vi få præcise tal for, hvor meget broen svinger og udvider sig, når den påvirkes af vind, kulde, varme og tunge transporter, siger Martin Duus Hansen, driftsleder i A/S Storebælt, til Sjællandske.
Målingerne kan i bedste fald betyde, at meget tunge transporter måske får lov til at køre over broen ved lidt højere hastigheder.
Billedtekst: Siden Storebæltsbroen åbnede i 1998 har to meter brede og 1400 meter lange »vinger« under hængebrostykket slået hvirvelvinde i stykker, så broen ikke går i svingninger.
Kilde: Sjællandske