Hvad søger du?

Togforbindelsen over Storebælt fylder 25 år

Den 1. juni 2022 er det 25 år siden, at Shu-Bi-Dua sammen med H.M. Dronningen Margrethe II indviede den 8 km lange jernbanetunnel. I dag er det svært at forestille sig et Danmark uden en fast togforbindelse, der binder landet sammen på tværs af Storebælt.

I anledning af jubilæet har vi samlet en række nedslagspunkter for jernbanen.

1. juni 1997

Til indvielsen af jernbanen havde Shu-Bi-Dua skrevet en ny tekst til deres sang "Sorgenfri", der havde fået den passende titel ”Tunnelåbningssangen.”

Se video fra indvielsen

 

Østtunnelen

Østtunnelen for togtrafik blev bygget mellem 1988 og 1996. Tunnelen er 8.024 m lang og består af to adskilte tunnelrør med et spor i hver. De to tunnelrør er forbundet af 31 tværtunneler, der dels fungerer som flugtvej, dels rummer vigtige installationer.

Østtunnelen er en boret tunnel. Fire boremaskiner blev specialfremstillet til denne opgave, og de borede fra hver retning i hvert tunnelrør for at mødes cirka på midten. Den 40 cm tykke tunnelvæg består af i alt 62.500 sammenboltede betonelementer. Elementerne blev fremstillet på en midlertidig fabrik i Halsskov.

Fra havbunden og ned til oversiden af tunnelen er der mellem 12 og 40 meter. Tunnelen er på sit dybeste punkt 75 m under havoverfladen.

Fakta om tunnelen under Storebælt

  • Tunnelen er 8 km lang.
  • På det dybeste sted er tunnelen 75 meter under havets overflade.
  • Tunnelen har maksimal stigning på 16,5 promille, hvilket er den største stigning på det danske jernbanenet. For at minimere stigningen er tunnelen bygget i en blød nordgående kurve under Storebælt.
  • Der er minimum 12 meter jorddækning over tunnelrørene.
  • Irske minearbejdere udførte arbejdet med at håndgrave de 31 tværtunneler.
  • Før tunnelen åbnede var der udgravet 1.100.000 m3 materiale, indlagt 250.000 m3 beton og 19.000 tons armeringsstål

Forbindelsen over Storebælt

Bliv klogere på jernbanen, som både løber over og under Storebælt.

Læs mere

Levetidsforlængelse

Ved hjælp af datadrevet teknologi kan vi forlænge Storebæltsforbindelsens levetid til det dobbelte

Læs mere

Billedarkiv af tunnelen

Vil du se flere billeder af tunnelen, så klik videre til vores arkiv herunder

Se billeder af tunnelen
Sprog: Dansk

Sprog: Dansk