Testkørsel med 230 km/t på Storebælts jernbane

I påskedagene bliver der kørt stærkt på Storebælts jernbaneforbindelse. Kunderne kommer dog i første omgang ikke hurtigere over af den grund, for der er udelukkende tale om testkørsler af køreledningsanlægget, som skal vise, om det er sikkert at køre med helt op til 230 km/t på jernbanestrækningen.

Den først testkørsel foregår natten mellem 20. – 21. marts, og kørslerne fortsætter i alt 5 nætter i træk fra kl. 22.30 til kl. 6 om morgenen. I tidsrummet vil de almindelige tog kun køre i ét spor, og når der køres med de helt høje hastigheder, kører der af sikkerhedshensyn ikke almindelige tog på jernbanestrækningen.

– Vi kører tests, fordi vi i fremtiden formentlig skal køre hurtigere mellem storbyerne til gavn for kunderne. Men uanset hvad, så skal vi hele tiden vedligeholde og fremtidssikre banen. Og de forberedelser vi har gjort til testen, ville vi have lavet, uanset om der fremover skal køre tog med 200 km/t, siger Kristian Madsen chef for jernbanetekniske anlæg

Selve testtoget, som skal køre frem og tilbage mellem Korsør og Nyborg, består af to Taurus-lokomotiver og en målevogn, som er ankommet fra München i Tyskland.

I dag kører togene med 180 km/t på Storebæltsstrækningen. I testen bruges en såkaldt speed up-plan, dvs. at man først kører med lidt højere hastighed, fx 200 km/t og tjekker, om alt er, som det skal være. Derefter sætter man hastigheden op og så fremdeles.

Kristian Madsen og to af hans medarbejdere er på skift med om bord på testtoget. Det er dem, som skal tjekke, at alt går tilfredsstillende under kørslerne, og det er derfor også dem, der som testtogsledere nikker til, at farten trinvist sættes op.

– Jeg glæder mig. Det er en helt speciel oplevelse at være med til. Jeg var sidst med på testkørsler tilbage i 1990’erne, men det er meget anderledes i dag, hvor sikkerhedsreglerne fx er mere kompliceret og ligeså dokumentationskravene, forklarer Kristian Madsen.

Selv om testkørslerne er planlagt ned i mindste detalje, og samtlige tilladelser og kommandoveje er på plads, så er der dog et par ting, som kan drille undervejs, nemlig vejr og vind.

– Vi er afhængige af, at det ikke blæser over 15 m/sek., ligesom skinnerne ikke må være våde, understreger Kristian Madsen.

Den højeste hastighed på 230 km/t kommer udelukkende til at foregå over en ca. fire km lang strækning på Storebæltsforbindelsens vestbro. Og det er Kristan Madsen slet ikke bekymret for

– Vestbroen har en flot blød kurve, så når vi kommer op i fart, vil toget nærmest blive suget fast til skinnerne, forklarer han.

Forklaringen på, at man tester hastigheder på forskellige togstrækningen i Danmark, er ønsket om på sigt at kunne køre hurtigere mellem storbyerne.

 

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld