Indtægterne fra vejtrafikken var på 636 mio. kr. og er 13 mio. kr. højere i forhold til samme periode sidste år. Den samlede vækst i trafikken for perioden var på 2 pct. Personbiltrafikken gik frem med 1,8 pct., mens lastbiltrafikken steg med 4,1 pct. I gennemsnit passerede godt 31.000 køretøjer forbindelsen i døgnet.
Der var et fald i indtægterne fra jernbanerne over Storebælt og på Øresund landanlæg på ca. 8 mio. kr. i forhold til samme periode i 2018. Faldet skyldes primært en reduktion i Banedanmarks jernbanevederlag for at benytte jernbanestrækningen på Øresund landanlæg.
– Vi får et tilfredsstillende resultat for årets første tre måneder, som er godt hjulpet af en vækst i trafikken på Storebælt og særligt en stigning i antallet af lastbiler, som stadig ligger stabilt højere end forventet. Samlet set betyder det, at vi fastholder vores forventninger til årets resultat, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
Koncernens renteudgifter var på 40 mio. kr. mod en indtægt på 2 mio. kr. sidste år i samme periode. Udgiften skyldes primært en stigning i inflationen i 2019.
Resultatet før værdiregulering og skat, men inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i perioden et overskud på 536 mio. kr. mod et overskud på 561 mio. kr. i 2018.
Værdireguleringer udgør en udgift på 1.088 mio. kr. Koncernens resultat efter skat blev et underskud på 513 mio. kr.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter første kvartal 19,5 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør 34 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2032.
– Vi fastholder i årets første måneder det forventede lave niveau for omkostninger til driften af vores anlæg som del af vores digitale forretningsstrategi. Her så vi i 2018 en besparelse på 35 mio. kr. og har forventninger til, også i år at reducere omkostningerne yderligere til gavn for både forretningen og vores ejer, siger Sund & Bælts adm. direktør Mikkel Hemmingsen.
I årsrapporten 2018 for A/S Storebælt, er foreslået udbetalt et udbytte på 1.600 mio.kr. til Sund & Bælt Holding, hvilket efterfølgende er vedtaget på selskabets generalforsamling 26. april 2019. Efterfølgende blev det på Sund & Bælts generalforsamling besluttet at udlodde et ekstraordinært udbytte på 1.411 mio. kr. til staten.
Forventningerne til årets resultat for Sund & Bælt før finansielle værdireguleringer og skat udgør uændret et overskud i intervallet 2.000 – 2.150 mio. kr.
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 31. marts *)
Mio. kr. |
2019 |
2018 |
Indtægt, vej (Storebælt) | 636 | 623 |
Indtægt, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) | 87 | 96 |
Andre indtægter | 19 | 20 |
Indtægter i alt | 743 | 739 |
Driftsomkostninger | -104 | -104 |
Afskrivninger | -199 | -205 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 440 | 430 |
Renteomkostninger | -40 | 2 |
Resultat før værdiregulering | 400 | 432 |
Værdiregulering **) | -1.088 | 197 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet | -688 | 629 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) | 31 | 224 |
Resultat før skat | -657 | 853 |
Skat | 145 | -188 |
Resultat efter skat | -513 | 666 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, BroBizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet indgår i perioden en udgift på 105 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer udgør et overskud på 136 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet et overskud på 536 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 31. marts
Storebælt | Øresund | |||||
Antal biler pr. dag | 2019 | 2018 | Vækst | 2019 | 2018 | Vækst |
Personbiler | 26.988 | 26.523 | 1,8 pct. | 15.630 | 16.038 | -2,6 pct. |
Lastbiler | 4.009 | 3.851 | 4,1 pct. | 1.397 | 1.355 | 3,0 pct. |
Busser | 109 | 110 | -0,9 pct. | 117 | 98 | 20,3 pct. |
I alt | 31.107 | 30.484 | 2,0 pct. | 17.144 | 17.492 | -2,0 pct. |