Tre konsortier skal kæmpe om grøn transformerstation til Femern-tunnel

Femern A/S har prækvalificeret tre konsortier til at konkurrere om opgaven med at etablere en stor transformerstation, der skal forsyne Femern-tunnelen og jernbanen mellem Danmark og Tyskland med grøn strøm. Transformerstationen skal også have kapacitet til at kunne levere strøm til elektriske køretøjer.

Den 18 km lange Femern-tunnel med elektrisk togdrift, motorvej, udluftning og belysning kræver en konstant, sikker og pålidelig strømforsyning. Derfor skal tunnelen have sin egen, store transformerstation tæt på tunnelportalen ved Rødbyhavn.

Transformerstationen bliver et af de største anlæg af sin art i Danmark. Den skal levere strøm til både Femern-tunnelens jernbane og godt 10 km jernbane på Lolland, tunnelens installationer samt give gode muligheder for opladning af elektriske køretøjer.

Med en økonomisk ramme på et trecifret millionbeløb er der tale om en sjælden udbudt op-gave på dansk jord, og i alt fem store konsortier havde søgt om at blive prækvalificeret til at byde på opgaven. Efter en grundig gennemgang af de bydende har Femern A/S udvalgt tre konsortier til at deltage i det videre forløb mod en endelig tildeling af opgaven.

Det drejer sig om følgende konsortier:

  • Bravida-Efacec-GE-Consortium (Danmark, Portugal, Tyskland)
  • Elecnor (Spanien)
  • Siemens Aarsleff (Danmark)

De tre udvalgte konsortier lever alle op til prækvalifikationens finansielle og tekniske krav. Femern A/S stiller høje krav til energieffektivitet, og har betinget sig, at transformerstationen er forberedt til betjening af fremtidens elektriske transportformer.


”Transformerstationen ved Rødbyhavn er en vigtig del af Femern-tunnelens bidrag til den grønne omstilling af transportsektoren. Vi er meget tilfredse med at stå med tre stærke konsortier, som er klar til at byde ind på den store opgave”, siger administrerende direktør i Femern A/S, Claus F. Baunkjær.

Femern A/S forventer at modtage et indledende tilbud fra de bydende inden udgangen af 2021 og et endeligt tilbud i midten af 2022. Tildeling af kontrakten kan derefter finde sted i efteråret 2022 med opstart af kontrakten i starten af 2023.


Yderligere information

Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef, Femern A/S, mkn@femern.dk, 30 70 99 39

Illustrationer og fotos findes her: https://www.skyfish.com/p/femern

Prækvalificerede tilbudsgivere til kontrakten for Femern Bælt-tunnelens transformerstation ved Rødbyhavn

Nr.

Konsortium

Medlemmer

1

Bravida-Efacec-GE-Consortium

  • Bravida Danmark A/S (Danmark)
  • EFACEC Engenharia e Sistemas, S.A. (Portugal)
  • GE Energy Power Conversion GmbH (Tyskland)

2

Elecnor

  • ELECNOR, S.A. (Spanien)

3

Siemens-Aarsleff

  • Siemens Mobility A/S (Danmark)
  • Aarsleff Rail A/S (Danmark)

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld