Unikt foldestillads hængt op i 60 meters højde på Storebælt

Et specielt ’fold-ud’-stillads, er som det første i Danmark, netop hængt op under Storebæltsbroen og skal hjælpe med vedligehold på steder, som normalt er tilgængelige.

Et specielt ’fold-ud’-stillads, er som det første i Danmark, netop hængt op under Storebæltsbroen og skal hjælpe med vedligehold på steder, som normalt er utilgængelige.

Driftleder Martin Duus Hansen, som har ansvar for stålkonstruktioner på Storebæltsbroen, har i et stykke tid arbejdet på at finde ud af, hvordan vedligehold på indersiden af pylonbenene – helt oppe under brodrageren, eller vejbanen, kunne foregår. Her er steder, hvor man ikke umiddelbart kan komme til at arbejde og vedligeholde, fordi det simpelthen er umuligt at nå derop.

Storebæltsbroen, som fylder 19 år 14. juni, har allerede inspektionsplatforme, som kører under både øst- og vestbroen, hvorfra man klarer alt vedligehold under broen. Men ved pylonbenene kan man ikke arbejde fra inspektionsvognen, som delvist bliver klappet sammen, når den passerer pylonerne. Derfor skulle der findes en anden løsning for vedligehold her.
Løsning fandt Martin Duus Hansen på en konference i Canada i 2016, hvor han fik demonstreret stilladset. Der er tale om et QuickDeck-stillads fra Safway, som også er blevet brugt på fx Brooklyn Bridge i New York.

– Vi har selvfølgelig overvejet, om vi kunne ombygge de inspektionsplatforme, vi i forvejen har. Men en ombygning ville gøre dem tungere og dette, kombineret med vind under broen, ville udgøre en risiko. Derfor skulle vi finde en løsning, inden rustskaderne bredte sig, så det blev dyrt at reparere, forklarer Martin Duus Hansen og understeger, at Storebælt hele tiden arbejder på at optimere vedligehold af den gigantiske konstruktion og sikre optimal balance mellem vedligehold og økonomi.

Vedligehold forstyrrer ikke trafikken
Inden stilladset kunne hænges op, skulle der monteres 2 x 60 meter lange stålbjælker under broen, hvorfra kæder bærer stilladset.
Mandag den 22. maj var stilladset på plads og industrimalere gik i gang med vedligeholdsarbejdet, som på ingen måde forstyrrer trafikken. Trafikanterne kan faktisk ikke se stilladset og malerne fra vejbanen.

– Der var også andre løsninger i spil, men det var vigtigt for os, at trafikken ikke blev forstyrret. Når vi er færdige med arbejdet ét sted, kan vi flytte stilladset under broen, uden at det skal op og over vejbanen, forklarer Martin Duus.

Når vedligeholdsarbejdet er færdigt, går der 5-10 år, før områderne skal genmales med rustbeskyttende maling. Men stilladset står ikke pakket væk så længe, for det kan nemlig også bruges andre steder på broen.

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld