Hvorfor skal man have en Bizz og en aftale med Club Storebælt?

Regeringen har besluttet at give kunder, der kører over Storebælt, en ekstra rabat på turen. For personbiler gælder denne rabat dog kun for dem, der benytter automatisk betaling, og som har en aftale med Storebælt. Trafikafvikling og kapacitet i betalingsanlægget har bl.a. haft betydning for denne beslutning.

Fra 1. januar 2023, når udbygningen af den Vestfynske motorvej står færdig, bliver priserne sat yderligere ned, så den samlede prisnedsættelse bliver 25 pct. Trafikken forventes løbende at stige med de lavere priser og den årlige trafikvækst. Når den fulde prisnedsættelse er trådt i kraft, forventes der op mod 4.500 køretøjer mere i døgnet. Det er mange ekstra biler per dag. For at sikre en fortsat effektiv trafikafvikling i betalingsanlægget gives den lavere pris derfor udelukkende til personbiler, der benytter automatisk betaling, som fx BroBizz, og har en aftale med Storebælt. For lastbiler og busser gives prisreduktionen på 15 pct. fra 1. januar til alle kunder.

Hurtigere trafikafvikling med automatisk betaling

Automatisk betaling via nummerplade eller Bizz bliver en forudsætning for at få de lavere priser grundet den forventede trafikstigning på broen. Hvis kunderne benytter de grønne BroBizz-baner, kan trafikken blive afviklet hurtigere, og der undgås derved længere kø i betalingsanlægget.

– Det er vigtigt for os at få så mange kunder som muligt over i selvbetjeningsbanerne. Her kan der blive lukket op til fire gange så mange biler igennem betalingsanlægget, end der kan i de andre baner, fortæller Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget i Sund & Bælt.

Club Storebælt – en gratis kundeservice

Ligesom hos mange andre infrastrukturejere i Skandinavien, som fx på Øresundsbron og i Norge, kan kunder kun få glæde af de lavere priser, hvis de har en aftale med virksomheden bag rabatten, som i dette tilfælde er A/S Storebælt. Det er gratis at være medlem af Club Storebælt. Kunder kan se medlemskabet som en kunderegistrering, som giver A/S Storebælt mulighed for at give en optimal kundeservice. Hvis der fx opstår problemer med kundens Bizz i betalingsbanen, har A/S Storebælt mulighed for at ombytte Bizz’en til en ny eller give kunden et grønt kort. Samtidig får kunden adgang til en række rabatter til fx at komme i zoo, på museum eller med færgen. Kunden kan også framelde sig nyhedsbrevet med rabattilbud.

× Tilmeld dig vores nyhedbrev   Tilmeld