Droner og kunstig intelligens giver Storebæltsbroen kæmpe besparelser og længere levetid

Droner er i dag fast inventar på Storebæltsbroen, hvor de flyvende vidundere hjælper Sund & Bælt med vedligeholdelsen af den 18 kilometer lange bro. Færre ingeniører behøver derfor at kravle på broen for at inspicere den. Med den rette vedligeholdelse kan dronerne vise sig at lægge tid til Storebæltsbroens levetid.

Selvom Storebæltsbroen stod færdig for mere end 20 år siden, er det ikke slut med innovationen. I de seneste år har Sund & Bælt haft fokus på at digitalisere driften af de store infrastrukturanlæg i samarbejde med eksterne teknologipartnere.

Allerede i årsregnskabet for 2018 blev det tydeligt, at ny teknologi betaler sig. Sund & Bælt opnåede nemlig en besparelse på hele 35 mio. kr. på drift og vedligehold i 2018 ved hjælp af ny teknologi. Og ambitionen er, at opnå en yderligere besparelse på 2 pct. årligt på drift og vedligehold. Samtidig forventer Sund & Bælt, at det med den rette vedligeholdelsesstrategi for digital drift og vedligehold er muligt at forlænge broens levetid.

– Vi har lovet, at broen vil holde i mindst 100 år, men det er ikke umuligt, at den kan holde i 200 år, hvis vi vedligeholder den rigtig godt, siger Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt.

Ny algoritme forudser betonreparationer

Droner, robotter og sensorer er eksempler på den forstærkede satsning på teknologi. De seneste år har Sund & Bælt haft droner flyvende rundt om Storebæltsbroen for at tage tusindvis af billeder af betonen. De indsamlede billeder og data bliver lagret i en digital platform kaldet PAI (Photographic Asset Inspection), som gennem algoritmer finder de skader i betonen, som har brug for at blive repareret.

– Beton udvikler sig ikke bare sådan hen over natten. Det går meget langsomt. Derfor er kunsten at forudsige lang tid i forvejen, hvilke skader man skal sætte ind overfor, siger Mikkel Hemmingsen.

Gennem algoritmer ved Sund & Bælt, hvilke betonskader der skal fokuseres på – og færre ingeniører behøver at kravle på broen for at inspicere den.

PAI-løsningen anvendes i Sund & Bælts daglige drift og vedligeholdelse af de store infrastrukturanlæg. Helt konkret har anvendelsen af den nye løsning resulteret i effektiviseret og forbedret inspektion af Storebæltsbroens betonoverflader.

Dansk viden skal deles med hele verden

Ved at gøre Storebæltsbroen til et omdrejningspunkt for arbejdet med at udvikle og anvende ny teknologi er Sund & Bælts langsigtede ambition at dele løsningen med andre bro- og infrastrukturejere i hele verden.

Algoritmen, som skelner mellem og analyserer de forskellige betonoverflader, bliver kun styrket, når flere bidrager med billeder af betonoverflader. Data lærer af data. Og det skaber grundlag for, at Sund & Bælt kan opnå spændende samarbejder med danske og internationale samarbejdspartnere.

Droneflyvning på ankerblokken:

Kunstig intelligens på Storebæltsbroen:

Inspektion af Storebæltsbroens beton vha. billedgenkendelse:

 

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld