9 oktober 2020
Støtten tildeles konkret til Design og Projektering af Fase 2 på strækningen Nykøbing Falster – Holeby og udgør 50 pct. af de estimerede design- og projekteringsomkostninger. Støtten udbetales forholdsmæssigt til reelle omkostninger, hvilket vil sige, der vil kunne udbetales en støtte på op til ca. 29 mio. kr. (3,89 mio. euro).
A/S Femern Landanlæg og Banedanmark har sammen ansøgt om EU-støtten. Det er Sund & Bælts datterselskab, A/S Femern Landanlæg, som finansierer opgraderingen af de danske jernbaneanlæg.
Ifølge tidsplanen vil strækningen Nykøbing Falster – Holeby være fuldt udbygget til elektrificeret dobbeltspor og hastighedsopgraderet til 200 km/t senest i forbindelse med åbningen af den faste forbindelse og Femern Bælt. Strækningen mellem Ringsted – Nykøbing Falster åbner planmæssigt december 2021.
Når opgraderingen af de samlede jernbaneanlæg står færdig, vil rejsetiden for togpendlere fra Lolland Falster og Møn til København kunne reduceres betydeligt. Den reducerede rejsetid vil blandt andet gøre regionen mere attraktiv som bosætningsområde til gavn for vækst og beskæftigelse.