2 januar 2019
På højbroen, hvor bilisterne passerer ca. 70 meter over vandet, er der ofte højere vindstyrker end på lavbroen, hvor der både kører biler og tog. Mens bilerne kører på højbroen, kører togene i tunnelen under jorden, hvor der ikke er vindpåvirkninger
Alle restriktioner for passage af Storebælt for både tog- og biltrafik har været overholdt i forbindelse med storm ved ulykken på Storebæltsforbindelsens lavbro.
Vi kan konstatere, at SRO-systemet, som modtager og videresender vinddata fra vestbroen til Banedanmarks fjernstyringscentral i Roskilde, har fungeret korrekt i tidsrummet for ulykken.
Systemet er designet med udgangspunkt i den gældende sikkerhedsinstruks fra Banedanmark, som angiver, hvordan vinddata skal beregnes.
På baggrund af disse vinddata er det Banedanmarks fjernstyringscentral, der træffer beslutninger om restriktioner for jernbanedrift på Storebæltsforbindelsen, herunder nedsættelse af hastigheden.
Det er til enhver tid operatøren, der kører med godset, som har ansvar for at godset er spændt ordentligt fast under transporten over Storebælt.
For togtrafik:
Vinden måles som en 10 minutters middelvind.
For vejtrafik:
Vinden måles som en 10 minutters middelvind.