Storebælt monterer mobile autoværn til hurtigere afvikling af kø ved uheld

I dag går arbejdet i gang med at opsætte de mobile autoværn til overledning af trafikken. De skal fremover gøre det muligt at lede trafikken uden om en ulykke ved en længerevarende lukning, som da en lastbil for nyligt brændte på broen.

De mobile autoværn er en del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen.

Som ejer af en vigtig livsnerve for trafikken i Danmark har Sund & Bælt kontinuerligt fokus på at holde Storebæltsforbindelsen åben og sikker at køre over.

– Vi forventer, at de nye overledninger fremover vil gøre en stor forskel for, hvor hurtigt vi kan åbne for trafikken igen ved en ulykke, som spærrer broen i den ene retning i en længere periode. Det er til stor gene for vores kunder at holde i kø, og det har store omkostninger for økonomien, når godstransporter holder stille. Det vil vi gerne lave om på, siger Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt.

Det tager i dag mindst fire timer at flytte trafikken over i modsat vejbane. Med de mobile autoværn kan det gøres på ca. 30 minutter, når alle elementer er på plads. De nye autoværn vil også blive brugt ved større renoverings- og vedligeholdelsesarbejder, hvor de vil give større sikkerhed for dem, der arbejder på broen, når arbejdsområdet bliver trafikfrit. Også i forbindelse med motionsløb og cykelløb vil de komme i funktion, så biltrafikken generes mindst muligt.

Autoværn klar i starten af 2021
I alt sættes fire mobile autoværn op til overledning af trafikken. De to første sættes op medio december ved Halsskov og Sprogø Øst, mens de to næste sættes op ved Sprogø Vest og Knudshoved i januar 2021. Herefter vil de være klar til at tage i brug og kan afvikle trafikken som dobbeltrettet trafik på den ene halvdel af forbindelsen. Her vil den tilladte hastighed være nedsat til 80 m/t, og 50 km/t i selve overledningen.

– Det vil bero på en konkret vurdering i den enkelte situation, om aktivering af de mobile autoværn er en løsning. Lukker et uheld kun forbindelsen kortvarigt, vil det kunne være til større gene end til gavn, da den samlede forsinkelse for bilisterne vil kunne blive større grundet nedsat hastighed og trafikkapacitet i begge retninger ved dobbeltrettet trafik. Vi vil også, sammen med politiet, vurdere, hvad der i den enkelte situation giver den bedste sikkerhed for afvikling af trafikken, siger Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt.

Foruden tiltaget med de mobile autoværn gennemfører Storebælt i 2021 en omfattende opgradering af skiltning og trafikovervågning på broen. Der kommer skilte op på øst – og vestbro, som bl.a. kan informere trafikanterne om nedsat hastighed ved trafikomlægninger til ét spor. Her opsættes samtidig kameraer til styring af trafikken for at understøtte en sikker trafikafvikling.

På lidt længere sigt sker der en omfattende opgradering af teknologi med særlige kameraer og andet teknisk udstyr på broerne, som døgnet rundt kan registrere, om et køretøj er standset, om der er personer på kørebanen, havari m.v.

Behov for totalspærring ved test af overledning

I forbindelse med montering af overledningerne udføres to totalspærringer i december 2020, da overledningerne skal afprøves, inden de tages i brug. Det sker natten til fredag d. 11. december og natten til tirsdag d. 15. december, for begge spærringers vedkommende i intervaller i tidsrummet kl. 01-04.30.

Illustrationer:
Grafik med mobilt autoværn

Kort over forbindelsen, som viser placering af de fire overgange

 

 

× Tilmeld dig vores nyhedsbrev   Tilmeld