Hvad søger du?

Q&A - Den samlede rapport

Hvad er en stormflod?

En stormflod skyldes kraftig og vedvarende vind, der medfører, at vandstanden stiger langs kysterne, i bunden af fjorde, bælter og sunde i takt med vindens styrke og varighed. Opstuvning af vand kan desuden forekomme uden kraftig vind og kaldes ’en stille stormflod’.

I danske farvande opstår stille stormfloder typisk i forbindelse med, at vand presses ind i Østersøen og skvulper tilbage, når vinden skifter retning. Derved opstår der høj vandstand langs Danmarks sydlige kyster og i bælterne.  

Hvor meget stiger havet?

Det er meget vanskeligt at svare på, hvor meget havet vil stige. FN’s klimapanel (IPCC) udgiver løbende opdaterede scenarier for klimaforandringerne. Forventningen til havvandsstigningerne afhænger af, hvilket scenarie man lægger til grund.

For København forudser man havvandstigning på mellem 20 og 27 cm i år 2075, 38-86 cm i år 2100 og 55-189 cm i år 2150. Usikkerheden stiger, jo længere frem i tiden man ser.  

Hvad er det for en rapport, der er blevet offentliggjort?

Rapporten er den samlede forundersøgelse af stormflodssikring omkring København, som skal danne grundlag for en politisk drøftelse af, hvordan København kan sikres mod fremtidige stormfloder.  

Den bygger på fire delrapporter, hvor den første, der blev udgivet i februar 2024, beskriver den vandstand, der kan opstå i farvandet ud for København under en ekstrem stormflod. Denne rapport danner grundlag for delrapport 2, der beskriver, hvordan man kan sikre Københavnsområdet mod ekstreme stormfloder. 

I den samlede rapport indgår de sidste to delrapporter: Delrapport 3 handler om samfundsøkonomi, og her viser analysen, at det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning er en god idé at etablere fælles stormflodssikring omkring København, da gevinsterne overstiger omkostningerne. 

Delrapport 4 omhandler finansiering og organisering, og her har formålet med analysen blandt andet været at anvise mulige løsninger til, hvordan man med udgangspunkt i de gældende lovgivningsmæssige rammer kan finansiere, organisere og fordele udgifterne forbundet med etablering af stormflodssikring omkring København 

Læs spørgsmål og svar til de enkelte delrapporter her: 

Delrapport 1: Sikringsniveauer 

Delrapport 3: Samfundsøkonomi 

Hvem står bag rapporten?

Transportministeriet har det overordnede ansvar for forundersøgelsen, mens der har været nedsat fire arbejdsgrupper for delrapporterne. Miljøministeriet har haft ansvar for arbejdsgruppe 1 om sikringsniveauer, Sund & Bælt har haft ansvar for arbejdsgruppe 2 om teknik, miljø og anlægsøkonomi. Sund og Bælt har ligeledes haft ansvaret for arbejdsgruppe 3 om samfundsøkonomi, mens Transportministeriet har stået for arbejdsgruppe 4 om finansiering, organisering og myndighedsforhold.

Hvorfor er der lavet en forundersøgelse af stormflodssikring omkring København?

Forundersøgelsen er udarbejdet på baggrund af en politisk aftale mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, der i 2022 blev enige om, at der skulle igangsættes en undersøgelse af stormflodssikring omkring København.  

Hvad sker der efter offentliggørelse af forundersøgelsen?

Resultaterne af forundersøgelsen vil blive forelagt regeringen og kommunalbestyrelserne i København, Dragør, Tårnby og Hvidovre.

Hvorfor er det vigtigt at lave stormflodssikring omkring København?

En stormflod kan have store økonomiske og langvarige konsekvenser. Materielle skader på bygninger og boliger kan koste milliarder, og en oversvømmelse af gader og veje kan hæmme fremkommeligheden i dage og uger, ligesom en oversvømmelse kan lukke for driften af offentlig transportinfrastruktur i Københavnsområdet i måneder eller endda år.

Hertil kommer øvrige samfundsvigtige områder, hvor en oversvømmelse vil skabe væsentlige forstyrrelser for elnettet, varme- og vandforsyningen, spildevandhåndteringen og beredskabet.

Hvad koster det at anlægge en samlet stormflodssikring?

Det anslås i delrapporten om teknik, miljø og anlægsoverslag, at den samlede stormflodssikring omkring København vil koste et sted mellem 12 og 13 milliarder kroner at etablere. Derudover vurderes de årlige omkostninger til vedligehold, når stormflodssikringen er færdigbygget at være mellem 150 og 170 millioner kroner. 

Hvornår vil anlæg af stormflodssikring kunne gå i gang?

Anlægget af stormflodssikringen er allerede i gang. Vestamagerdiget og Lynetteholm er de mere synlige dele af sikringen.

Derudover har Sund & Bælt i samråd med Transportministeriet i begyndelsen af 2025 taget skridt til at forberede det videre arbejde med delstrækninger 4, 5 og 6 (fra Kastrup Halvø i nord til Ullerupdiget i syd), herunder at finde en teknisk og miljøfaglig rådgiver, der kan bistå med projekterings – og miljøvurderingsarbejdet. Det er sket på baggrund af forundersøgelsen, der viser, at oversvømmelsesrisikoen for kritisk infrastruktur på Amager aktuel, og at det nuværende sikringsniveau ikke er tilstrækkeligt.  

Man kan læse mere om dette delprojekt her. 

Hvem har været med til at udarbejde rapporten?

Arbejdet med at gennemføre forundersøgelsen af en stormflodsplan for København har været organiseret af en styregruppe med Transportministeriet som formand med deltagelse af alle parter i undersøgelsen. 

For at sikre koordination på tværs har der været nedsat koordinationsgruppe med Sund & Bælt som formand, som bestod af lederne af arbejdsgrupperne og eventuelt andre projektdeltagere. 

I undersøgelsen har Transportministeriet, Miljø- og Ligestillingsministeriet/Kystdirektoratet, Klima- Energi og Forsyningsministeriet, By- Land- og Kirkeministeriet, Københavns Kommune, Tårnby Kommune, Hvidovre Kommune, Dragør Kommune, Sund & Bælt, Metroselskabet, Københavns Lufthavne, DSB og Banedanmark deltaget. Derudover har der været etableret en interessentgruppe med centrale interessenter, herunder eksempelvis By & Havn, Vejdirektoratet, HOFOR, BIOFOS, Energinet og Ørsted, som har kunnet komme med input til konkrete delstrækninger og spørgsmål. 

Hvordan er rapporten finansieret?

Forundersøgelsen finansieres af de deltagende infrastrukturejere og kommuner med følgende bidrag: 

  • Københavns Kommune: 3,5 mio. kr. 

  • Tårnby Kommune: 750.000 kr. 

  • Hvidovre kommune: 750.000 kr. 

  • Dragør Kommune: 750.000 kr.  

  • Sund & Bælt: 1,5 mio. kr. 

  • Metroselskabet: 1,5 mio. kr. 

  • Københavns Lufthavn: 750.000 kr. 

  • DSB: 750.000 

  • Banedanmark: 750.000 kr.