Det er ikke kun blevet hurtigere, men også billigere at komme over Storebælt. I efteråret 2017 besluttede regeringen at nedsætte prisen for at passere Storebælt for dem, der benytter automatisk betaling. De lavere priser betyder, at det i dag koster det 192 kr. at passere broen i bil med automatisk betaling via nummerplade eller Bizz. I 1998 kostede samme tur med færgen 335 kr. svarende til 472 kr. i dagens priser – prisen er altså halveret.
Få en samlet oversigt over trafikken fra 1998 – det år Storebæltsbroen åbnede – og frem til nu på storebaelt.dk.
Du kan også hente en månedsoversigt her.
Fra 2006 til 2007 steg antallet af biler over Storebælt med næsten 7 pct., mens trafikken på landsplan voksede med 3,2 pct. En del af trafikstigningen på Storebælt fra 2005-2007 skyldes en takstnedsættelse i juni 2005. Taksten blev sænket med 20 pct. for personbiler og 5 pct. for lastbiler. Desuden blev der i september 2005 lanceret nye rabatter, som bl.a. har tilgodeset privatrejsende i weekender.
I 2006 nåede den gennemsnitlige biltrafik over Storebælt et niveau, der er mere end tre gange så højt som i færgernes tid.
I 2009 skete der for første gang siden broens åbning et fald på 2.0 pct. i biltrafikken. Faldet fortsatte ind i 2010, hvor trafikken faldt med 2,9 pct. Det skyldes primært hårdt vintervejr og den generelle afmatning i økonomien. I 2011 og 2012 begyndte trafikken igen at stige og steg med henholdsvis 3,1 pct. og 0,7 pct. Trafikken forblev i 2013 på niveau med 2012, mens trafikken i 2014, 2015, 2016 og 2017 steg med hhv. 4,4 pct., 4,6 pct., 4,4 pct. og 3,0 pct.