”Vi hørte ikke en lyd fra Nets under det store nedbrud lørdag aften. Vi vidste ikke om nedbruddet ville vare 5 minutter, 5 timer eller 5 dage. Og de tog ikke telefon, når vi ringede på det nummer, de selv har udleveret til os. Når vi ikke får nogen information fra Nets, så styrer vi i blinde og kan ikke selv give vores kunder en optimal service”, siger Helene Holm Heitman, vicedirektør for Tolling i Sund & Bælt.
Sund & Bælt vil nu bede Nets om en forklaring og en handleplan for, hvordan Nets fremover vil sikre
-
Præcis og hurtig status ved nedbrud – inkl. tidsperspektiv.
-
Prioritet af kritiske partnere som Storebæltsbroen – inkl. mulighed for offline betaling for udenlandske bilister og kunder med MasterCard og Visa.
-
Ansvar for de operationelle og kundemæssige konsekvenser af Nets nedetid.
Sund & Bælt vil derudover opdatere Storebæltsbroens nødprocedure for håndtering af nedbrud hos Nets med henblik på tilpasninger baseret på Nets tilbagemelding og weekendens ventetid.
Derudover vil Sund & Bælt undersøge markedet for at finde en mere stabil leverandør og mulighederne for offline betalinger ved brug af andre debitkort.
Storebæltsbroen var åben under hele nedbruddet
Broen var åben under hele Nets-nedbrud, og ventetiden var gennemsnitligt omkring 30 minutter. Nummerpladebetaling, bizz, MobilePay og kontantbetaling virkede hele aftenen. Bilister med Dankort have også mulighed for offline betaling.
Problemerne ved betalingsanlægget opstod primært for udenlandske bilister uden kontanter og danske kunder med Debitor-kort, som ikke kunne gennemføre betaling på grund af Nets-fejlen. Derfor skabte nedbruddet hos Nets en flaskehals og kø i betalingsanlægget, som også påvirkede de øvrige bilister på Storebæltsbroen lørdag aften. Proceduren for håndtering af nedbrud hos Nets vil nu blive opdateret for at sikre, at dette ikke gentager sig.