Anlægssummen for Øresundsbron er 14,8 mia. kr. i 1990-priser (svarende til ca. 25 mia. kr. i 2021-priser).
Hele anlægssummen inklusive renter betales tilbage udelukkende af brugerne, dvs. bilisterne og Banedanmark samt Svenska Banverket. I 2021 betalte bilisterne 1.078 mio. kr. i broafgift, mens det årlige vederlag for benyttelsen af jernbanen udgjorde 518 mio. kr.
Ved udgangen af 2021 er Øresundsbro Konsortiets I/S’ rentebærende nettogæld 8,8 mia. kr. Tilbagebetalingstiden udgør højst 50 år fra åbningen i 2000, og dermed vil Øresundsbron og landanlæggene på både dansk og svensk side være tilbagebetalt senest i 2050. Tilbagebetalingstiden er uændret i forhold til 2020.
Anlægssummen inklusive renter betales tilbage ved hjælp af et årligt vederlag fra Banedanmark samt ved udbyttebetaling fra Øresundsbro Konsortiet I/S.
Anlægssummen for Øresund Landanlæg er 5,4 mia. kr. i 1991-priser (svarende til ca. 8,9 mia. kr. i 2021-priser). Landanlægget omfatter både Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen til Kastrup.
I 2020 udgjorde vederlaget fra Banedanmark 14 mio. kr. Øresundsbro Konsortiet I/S har ikke udbetalt udbytte i 2021, da udbyttet for regnskabsåret 2020 er suspenderet som følge af statsstøttesagen og det vides p.t. ikke, om den nye afgørelse fra EU Kommissionen får indflydelse på Øresundsbro Konsortiet I/S' fremtidige udbyttepolitik og dermed på tilbagebetalingstiden.
Ved udgangen af 2021 er A/S Øresunds rentebærende nettogæld 11,5 mia. kr.
For A/S Øresund er tilbagebetalingstiden beregnet til 47 år, hvilket er 1 år kortere end sidste års beregning, primært som følge af en udskydelse af udbytteudbetalingen for Øresundsbro Konsortiet I/S som konsekvens af EU-kommissionens annullering af statsstøttegodkendelsen. Gælden vil herefter være tilbagebetalt i 2045.