Den 1. juni 2022 er det 25 år siden, at Shu-Bi-Dua sammen med H.M. Dronningen Margrethe II indviede den 8 km lange jernbanetunnel. I dag er det svært at forestille sig et Danmark uden en fast togforbindelse, der binder landet sammen på tværs af Storebælt.
I anledning af jubilæet har vi samlet en række nedslagspunkter for jernbanen.
Østtunnelen for togtrafik blev bygget mellem 1988 og 1996. Tunnelen er 8.024 m lang og består af to adskilte tunnelrør med et spor i hver. De to tunnelrør er forbundet af 31 tværtunneler, der dels fungerer som flugtvej, dels rummer vigtige installationer.
Østtunnelen er en boret tunnel. Fire boremaskiner blev specialfremstillet til denne opgave, og de borede fra hver retning i hvert tunnelrør for at mødes cirka på midten. Den 40 cm tykke tunnelvæg består af i alt 62.500 sammenboltede betonelementer. Elementerne blev fremstillet på en midlertidig fabrik i Halsskov.
Fra havbunden og ned til oversiden af tunnelen er der mellem 12 og 40 meter. Tunnelen er på sit dybeste punkt 75 m under havoverfladen.
Bliv klogere på jernbanen, som både løber over og under Storebælt.
Læs mereVed hjælp af datadrevet teknologi kan vi forlænge Storebæltsforbindelsens levetid til det dobbelte
Læs mereVil du se flere billeder af tunnelen, så klik videre til vores arkiv herunder
Se billeder af tunnelen