23 november 2021
– Udskiftningen af lysstofrørene vil give os en mere energieffektiv LED-belysning på hele forbindelsen. Vi forventer, at energiforbruget reduceres med cirka 50 procent i forhold til de gamle lysstofrør, siger anlægsdirektør Bengt Hergart.
Øresundsbro Konsortiet har i over ti år arbejdet målrettet på at reducere energiforbruget, for eksempel ved omfattende udskiftninger i vejbelysningen og pylonbelysningen. Nu er det tid til at modernisere tunnelbelysningen ved hjælp af LED-lysrør, uden at de 20 år gamle armaturer skal udskiftes.
Armaturerne i Øresundstunnelen installeredes, da forbindelsen færdiggjordes i 1999-2000. Armaturerne er stadig velbevarede og kan derfor blive siddende, men vil fremover lyse med LED-lysrør, som forventes at give en energibesparelse på 9,6 GWh i løbet af den elleveårige estimerede levetid. Det svarer til et forbrug på hele forbindelsen på 1,5 år eller 50 villaers varmepumpeforbrug i 11 år.
– Udover en stor energi- og omkostningsbesparelse er det også et cirkulært og bæredygtigt projekt ikke at skulle skrotte armaturerne og købe nye, da de stadig er i god stand. Vores leverandør har præsenteret en smart måde at tilpasse armaturerne til moderne belysning, siger Bengt Hergart.
Siden 2009 er kun hvert sjette lysstofrør i tunnelen tændt om natten, og tre år senere begyndte man at slukke hvert andet lysstofrør i dagtimerne. Og sådan vil det også være fremover for at opretholde et lavt energiforbrug.
– De første år havde tunnelen en unødvendig stærk belysning, så der er gode muligheder for at begrænse belysningen uden at sætte sikkerheden over styr, siger Bengt Hergart.
Udskiftningen gennemføres over otte nætter mandag til torsdag klokken 20.00-05.30 i uge 48 og 49. Først skiftes lysstofrørene i det nordlige tunnelrør i retning mod Danmark og ugen efter i retning mod Sverige.
Når belysningen er udskiftet, forventes hver lampe at brænde i 100.00 timer, hvilket er 30.000 mere end de lysstofrør, der blev installeret i 2013 og dengang også bidrog til en betydelig energibesparelse.
– Vi regner med, at vi ikke behøver udskifte belysningen igen før om elleve år, hvilket gør det her til endnu en bæredygtig investering på forbindelsen set fra flere perspektiver, siger Bengt Hergart.