Ændringen sker fra 2025, så vognmænd m.fl. får mulighed for at omstille sig. Den samlede aftale skønnes at reducere CO2-udledningen med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og ca. 0,4 mio. ton i 2030.
Samtidig træder Danmark ud af samarbejdet om den eksisterende periodebaserede vejbenyttelsesafgift for lastbiler (Eurovignetten).
Sund & Bælt skal implementere den tekniske løsning, der sørger for beregning og opkrævning af vejafgiften baseret på GPS-data fra satellitbaseret køretøjsudstyr, som er installeret i lastbilerne. Der stilles også en rutekøbsløsning til rådighed for brugere, som ikke ønsker at anvende køretøjsudstyr eller af andre grunde ikke har udstyr i lastbilen.
Sund & Bælt står også for kontrol af ordningen, som er baseret på samme teknologier som kontrolordningen for miljøzoner. Der bliver således både opstillet faste kontrolpunkter og mobile kontrolenheder, som via nummerpladegenkendelse og andre relevante teknologier sikrer kontrol med ordningen.
Med erfaringer fra fx Storebæltsforbindelsen og Miljøzoneordningen har Sund & Bælt mange års erfaring med at sikre en god brugeroplevelse for automatiske betalingsydelser.
Læs pressemeddelelsen på Skatteministeriets hjemmeside