Folketinget har besluttet, at der skal anlægges overhalingsspor ved Kalvebod i København for at øge kapaciteten til gavn for passager- og godstrafik på jernbanen.
Overhalingssporene er en del af Infrastrukturplan 2035 og afgørende for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd til Københavns Lufthavn. Ud over at øge kapaciteten på strækningen er overhalingssporene dermed også med til at gøre det muligt at køre tog direkte fra Vestdanmark til Københavns Lufthavn.
Samtidig forventes den kommende Femern Bælt-forbindelse at fremme jernbanetrafikken mellem Syd-Europa og Skandinavien. Anlæg af overhalingsspor ved Kalvebod er derfor vigtigt for at kunne håndtere flere tog og dermed fremtidssikre banekapacitet.
Det bliver Aarsleff Rail A/S, der i samarbejde med Sweco, skal udføre første del af opgaven med at etablere to overhalingsspor ved Kalvebod mellem stationerne København Syd og Ørestad.
Første del af opgaven, som Aarsleff Rail A/S skal udføre, omfatter arbejde med jord, afvanding og konstruktioner. Arbejdet forventes at begynde i foråret 2026 og afsluttet i 2028.
Læs mere om projektet på Sund & Bælts hjemmeside her.
Fakta
-
Opgradering af strækningen til gavn for jernbanetrafikken er en del af Aftale om Infrastrukturplan 2035, som et bredt flertal af Folketingets partier indgik i 2021.
-
Der er i alt afsat 712,6 mio. kr. til etablering af overhalingsspor ved Kalvebod.
-
Projektet er blevet miljøkonsekvensvurderet og efterfølgende godkendt af Trafikstyrelsen.
-
Projektet indgår i det transeuropæiske transportnetværk, TEN-T, og har opnået støtte fra EU.
