Hvad søger du?

Overhalingsspor ved Kalvebod

Fremtidssikring af banekapacitet

Folketinget har besluttet, at der skal anlægges overhalingsspor ved Kalvebod. Læs mere om lovforslaget her

Anlæg af overhalingsspor er en forudsætning for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd (tidligere kendt som Ny Ellebjerg) til Københavns Lufthavn. Projektet er samtidig vigtigt for at kunne håndtere det forventede øgede antal tog med den kommende Femern Bælt-forbindelse.

Forligskredsen har besluttet en løsning, hvor der anlægges et overhalingsspor, som samtidig er forberedt til en udvidelse med et ekstra overhalingsspor og dermed en fremtidssikring af kapaciteten til både gods- og passagertog.

Borgermøde om miljøkonsekvensvurdering og idéfase

Der gennemføres miljøkonsekvensvurdering af projektet med Overhalingsspor ved Kalvebod i 2024. Sund & Bælt afvikler idéfase fra den 26. februar 2024 til den 25. marts 2024, og har i den forbindelse afholdt borgermøde den 11. marts 2024. 

Se præsentationen fra borgermødet her

Se optagelse af præsentationen her

Læs om idéfase og miljøkonsekvensvurdering i informationspjecen her.

Baggrund

Læs projektoversigten fra infrastrukturplan 2035

Læs kommissorium for undersøgelse af overhalingsspor til godstog ved Kalvebod 

Vendespor udskudt

Et vendespor ved Københavns Lufthavn Station indgår også i Infrastrukturplan 2035, men forligskredsen er enige om at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt. Midlerne fra vendesporet anvendes til projektet med overhalingsspor ved Kalvebod.

Læs mere om det udskudte projekt med vendespor her.

Fakta

Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev der afsat:

    • 370,3 mio. kr. (2023-priser) til anlæg af Overhalingsspor ved Kalvebod.
    • 326,2 mio. kr. (2023-priser) til et vendespor ved Københavns Lufthavn Station

Forligskredsen er enige om at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt, og de samlede midler på 696,5 mio. kr. anvendes til Overhalingsspor ved Kalvebod.

Materialer og dokumenter 

Find relevante materialer og dokumenter her.

 

Undersøgelsen gennemføres i en projektorganisation i Sund & Bælt A/S. Sund & Bælt A/S inddrager relevante kommuner, styrelser, passager- og godsoperatører samt eventuelt andre relevante eksterne interessenter undervejs i undersøgelsen. Der nedsættes samtidig en følgegruppe bestående af Transportministeriets departement, Banedanmark og Sund & Bælt A/S.

Sprog: Dansk

Sprog: Dansk