Prognoser for klimaforandringer peger på, at et stigende havniveau kan medføre voldsomme stormfloder med høje vandstande. Det gælder også hovedstadsområdet, der på grund af sin kystnære placering er sårbar over for stormflodshændelser.
Forundersøgelsen af stormflodssikring omkring København fra maj 2025 understreger, at oversvømmelsesrisikoen er aktuel, og at det eksisterende sikringsniveau er utilstrækkeligt set i lyset af det stigende havspejl.
På den baggrund er det besluttet, at Sund & Bælt skal gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af et oversvømmelsessikringsanlæg, der strækker sig rundt om Københavns Lufthavn mod øst og videre syd fra lufthavnen mod Ullerup- og Vestamagerdiget i sydvest. Sikringen skal kystsikre kritisk infrastruktur, som omfatter Københavns Lufthavn, Øresundsmotorvejen, Øresundsbanen mv.
Opgaven består i at vurdere de miljømæssige konsekvenser, der er forbundet med at anlægge en oversvømmelsessikring på strækningen og samtidig udvikle en teknisk løsning. Til at rådgive herom, har Sund & Bælt valgt COWI som teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
”Vi ser frem til at gennemføre miljøkonsekvensvurderingen i tæt samarbejde med COWI. De undersøgelser, vi skal gennemføre, er vigtige for at nå frem mod en samlet og effektiv sikring af både kritisk infrastruktur, borgere, erhvervsliv og øvrige funktioner i området,” siger Christian Henriksen, der er Myndighedschef hos Sund & Bælt og tilføjer:
”Desuden vil projektet bidrage til fremdrift i forhold til den samlede stormflodssikring af København.”
Miljøkonsekvensvurderingen indebærer udarbejdelse af anlægstekniske løsninger og undersøgelser af miljøpåvirkninger ved anlæg af en effektiv stormflodsbeskyttelse af området.
”Hos COWI er vi stolte over at være en del af et vigtigt projekt, der skal bidrage til at beskytte kritisk infrastruktur mod stormflodshændelser. Vores rolle bliver at sikre, at løsningerne er teknisk robuste og tager hensyn til miljøet, så vi skaber langtidsholdbare resultater,” siger Henrik Søgaard Olsen, der er divisionsdirektør inden for vand og miljø i COWI.
Arbejdet med miljøkonsekvensvurderingen forventes at løbe over de næste to år.