Som en del af den nye Københavns Lufthavn Station skal der opføres en gangbro og trapper fra lufthavnen til stationens nye perroner. Disse vil blive løftet ind af en mobil bæltekran, der er så stor, at det er nødvendigt at inddrage dele af Øresundsmotorvejens areal. Arbejdet går i gang mandag den 20. oktober og varer frem til slutningen af november.
Sådan vil trafikken på Øresundsmotorvejen blive påvirket ved lufthavnen
- Begge kørebaner i retning mod Sverige inddrages, og trafikken bliver afviklet i ét spor i hver retning på en 1500 meter lang strækning ved Københavns Lufthavn. Det kan sær-ligt i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen give kø på strækningen.
- Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. Bemærk, det er sidste frakørsel i Danmark.
- Trafikanter til lufthavnen kan fortsat benytte Frakørsel <17> Lufthavn V eller en af de foregående frakørsler på strækningen.
- Øvrige trafikanter, der ikke skal til lufthavnen, opfordres til at benytte Frakørsel <18> Tårnby eller <19> Ørestad.
Der vil være tydelig skiltning med de ændrede trafikale forhold på motorvejen både før og på selve arbejdsstrækningen, som vil lede trafikanterne ind i de rette kørebaner. Tilkørslerne på Øresundsmotorvejen bliver ikke berørt af spærringen.
Det forventes, at trafikomlægningen vil medføre øget trafik på de lokale veje og krydsene om-kring Øresundsmotorvejen, og trafikanter til og fra lufthavnen og Kastrup må derfor forvente en betydeligt øget rejsetid. Trafikanter opfordres til at køre hjemmefra i god tid.
Sådan udføres arbejdet
- Uge 43: Trafikomlægning på Øresundsmotorvejen, klargøring og opsætning af mobil bæltekran.
- Uge 44: Løft af ny gangbro. Mobil bæltekran tages ned.
- Uge 45: Mindre kran sættes op. Løft af trapper og rulletrapper. Kran tages ned.
- Uge 46: Ny kran sættes op. Løft af materialer og stål til elevator. Kran tages ned.
- Uge 47: Oprydning i arbejdsområde på motorvej. Trafikken lægges tilbage til normal.
FAKTA:
Om udvidelsen af Københavns Lufthavn Station
Øresundsbanen er i dag tæt trafikeret, og kapaciteten på strækningen er udfordret. Der forven-tes desuden øget togtrafik på Øresundsbanen, når Femern Bælt-tunnelen åbner. Sund & Bælt udvider derfor Københavns Lufthavn Station, så der bliver plads til endnu flere tog.
Udvidelsen omfatter etablering af to nye perroner, forbedring af de eksisterende perroner og etablering af en forbindelse til de nye perroner fra lufthavnens Terminal 3.
Københavns Lufthavn Stations nye perroner ventes at åbne for passagerer i 2026.
