Nyheden om vundet opgave
Øresundsmotorvejen, der går på tværs af Amager fra afkørsel 20, København C, i vest til Københavns Lufthavn og Øresundsforbindelsen i øst, er i dag stærkt belastet. Der er ofte kø og trængsel på motorvejen, hvilket skaber forsinkelser for trafikken. Problemerne opstår primært i den vestlige del og på tilslutningsanlægget i Kastrup, hvor kapaciteten er særligt udfordret.
For at forbedre forholdene for de mange trafikanter, der benytter motorvejen, har et flertal i Folketinget som en del af Infrastrukturplan 2035 besluttet, at Øresundsmotorvejen skal udvides.
Det bliver Munck Havne & Anlæg, der skal udføre første del af opgaven med at udvide motorvejen. Der er tale om en hovedentreprise og opgaven omfatter udvidelse med ekstra spor mellem afkørsel 20, København C, og afkørsel 17, Lufthavn V. Derudover skal der etableres en parallel rampe mellem afkørsel 19, Ørestad, og afkørsel 20, København S.
”Vi ser frem til at samarbejde med Munck Havne & Anlæg om at udvide Øresundsmotorvejen for at skabe en større kapacitet på strækningen,” siger Klaus Jørgensen, direktør for Større Projekter hos Sund & Bælt.
Sund & Bælt har i udbuddet lagt vægt på, at udvidelsen af motorvejen skal gennemføres med hensyntagen til naboer og de mange, daglige trafikanter i området. I anlægsperioden opretholdes samme antal spor. Af hensyn til trafiksikkerhed og et sikkert arbejdsmiljø for vejarbejderne reduceres hastigheden til 80 km/t.
”Som anlægsentreprenør er vi stolte over at være blevet valgt til projektet. Øresundsmotorvejen er et komplekst projekt, og vi skal have et skarpt fokus på trafikanterne, de omkringliggende naboer og nærmiljøet, samtidig med at vores medarbejderes sikkerhed skal være høj, også i arbejdet tæt på trafikken. Vi glæder os til at komme i gang og ser frem til samarbejdet,” siger Anders K. Sørensen, der er Divisionsdirektør hos Munck Havne & Anlæg.
Arbejdet med udvidelsen begynder i foråret i 2026.
Læs mere om projektet på Sund & Bælts hjemmeside her.
Kort over udvidelsen
Billedtekst: I første etape bliver Øresundsmotorvejen mellem afkørsel 20, København C, og afkørsel 17, Lufthavn V udvidet med ekstra spor og samtidig etableres der en parallel rampe mellem afkørsel 19, Ørestad, og afkørsel 20, København S.
Fakta
-
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen blev vedtaget af Folketinget den 23. maj 2024 med vedtagelsen af lov om udbygning af Øresundsmotorvejen.
-
Opgaven med at udvide motorvejen gennemføres i to etaper fra 2026 til ultimo 2029, hvor arbejdet forventes afsluttet.
-
Første etape omfatter selve udvidelsen af motorvejen fra afkørsel 20, København C, til afkørsel 17, Lufthavn V.
-
Anden etape af opgaven vil omfatte ombygning af afkørsel 15 og 16, Lufthavn Ø, i Kastrup. Den del forventes udbudt i 2026.
-
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen har en skønnet anlægsudgift på ca. 650 mio. Kr.
-
Øresundsmotorvejen udgør en del af de danske landanlæg til Øresundsforbindelsen mellem København og Malmø, som forbinder den skandinaviske halvø med det europæiske kontinent. Lokalt fungerer Øresundsmotorvejen som en vigtig trafikåre for borgere og erhvervsdrivende i det daglige, samtidig med at den udgør en central trafikforbindelse til og fra Københavns Lufthavn i Kastrup.