Øresundsmotorvejen er i dag præget af omfattende kødannelser og trængselsproblemer i myldretiden. Det gælder primært på den vestlige del af motorvejen og på tilslutningsanlæggene i Kastrup og Tårnby.
For at øge kapaciteten og reducere trængselsproblemer har et flertal i Folketinget som en del af Infrastrukturplan 2035 besluttet at udvide Øresundsmotorvejen, der går på tværs af Amager fra Amagermotorvejen og Centrumforbindelsen i vest til Københavns Lufthavn og Øresundsforbindelsen i øst.
Første del af opgaven med at udvide motorvejen udbydes nu af Sund & Bælt i en hovedentreprise og omfatter udvidelse med ekstra spor mellem afkørsel 20, København C, og afkørsel 17, Lufthavn V. Derudover skal der etableres en parallel rampe mellem afkørsel 19, Ørestad, og afkørsel 20, København S.
Sund & Bælt lægger i udbuddet vægt på, at entreprenøren kan gennemføre projektet under hensyntagen til både naboer og de mange, daglige trafikanter i området. I anlægsperioden tilstræbes det blandt andet at opretholde samme antal spor.
Anmodning om prækvalifikation skal ske på eu-supply.com, og fristen er den 3. juni 2025.
Læs mere om projektet på Sund & Bælts hjemmeside her.
Fakta
-
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen blev besluttet i Folketinget den 23. maj 2024 med vedtagelsen af lov om udbygning af Øresundsmotorvejen.
-
Opgaven med at udvide motorvejen vil bestå af i alt to etaper fra 2025 til ultimo 2029, hvor arbejdet forventes færdig.
-
Anden etape af opgaven vil omfatte ombygning af afkørsel 15 og 16, Lufthavn Ø, i Kastrup. Den del forventes udbudt i 2026.
-
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen har en skønnet anlægsudgift på ca. 650 mio. Kr.
-
Øresundsmotorvejen er en del af de danske landanlæg til Øresundsforbindelsen mellem København og Malmø, som forbinder den skandinaviske halvø og det europæiske kontinent. Lokalt er Øresundsmotorvejen en vigtig trafikåre for borgere og erhvervsdrivende i dagligdagen samtidig med, at den er en vigtig trafikforbindelse til og fra Københavns Lufthavn i Kastrup.
